Rzeczywistość – ale która?
Najnowsze badania pokazują, że Polska jest na drugim miejscu w Europie pod względem prób samobójczych wśród nastolatków. Młodzi ludzie nie radzą sobie z otaczającą rzeczywistością. Ich życie dzieli się pomiędzy świat realny a wirtualny. Nie bez znaczenia pozostaje też środowisko, w którym się wychowują – czasem nie otrzymują należytego wsparcia i zrozumienia. Wielu młodych ludzi boryka się też z trudnościami w szkole, które się piętrzą i nie pozwalają im odnieść sukcesu. Czynniki te prowadzą do złego stanu psychicznego młodych ludzi, których dotyka strach, lek, a w konsekwencji depresja.
Czym jest depresja?
Gonciarz i jego „dziura" w głowie
Na zajęciach wychowawczych na temat psychiki człowieka warto odnieść się do tego, co bliskie naszym uczniom. Z pewnością wielu zna Gonciarza – polskiego youtubera, który kręci spektakularne filmiki m.in. ze swoich podróży. Chłopak od roku boryka się z problemem, które sam nazwał „dziurą” w głowie. W jednym z wywiadów przyznał, że zaczęło się od strachu o coś niezidentyfikowanego. To, co zazwyczaj było łatwe, okazywało się trudne, a to, co sprawiało mu przyjemność, było nie do zniesienia. Nie potrafił się relaksować, odpoczywać – ciągle się martwił, że pracuje zbyt mało. W końcu postanowił podzielić się swoim problemem z internautami, co możecie zobaczyć w poniższym filmiku.
Kult sukcesu to fikcja!
Po obejrzeniu filmu warto porozmawiać z uczniami, zadając im następującymi pytania:
-
– Jaki kult świata kreuje nam Internet i media społecznościowe?
-
– Czym różni się świat rzeczywisty od wirtualnego?
-
– Który świat jest ci bliższy?
Podaj jego wady i zalety.
Czy żyjemy w kłamstwie?
Kolejnym krokiem zajęć jest pokazanie uczniom filmiku pt. „Żyjemy w kłamstwie"
Tutaj znów inicjujemy rozmowę poprzez pytania?
-
– Na ile bliski jest ci świat spoza pozowanych zdjęć?
-
– Jakie widzisz zagrożenia w pokazywaniu swojego alternatywnego życia?
Mój zwykły dzień – kolaż
Jednym z zadań manualnych jest stworzenie przez uczniów kolażu z użyciem gazet, ulotek reklamowych czy widokówek, który polega na przygotowaniu plakatu pokazującego zwykły dzień. Chodzi tu o to, by docenić monotonię, codzienność, powtarzalność. Być może codzienna wspólna kolacja z najbliższymi okaże się czymś nieocenionym, o czym marzą inni, a my tego nie zauważyliśmy. Po wykonaniu zadania młodzi ludzie dzielą się na forum swoimi refleksjami, kończąc wypowiedzenia od słów: Doceniam, że…
Moje ciało, moje wartości
Ostatnim zadaniem, które może być alternatywą do poprzednich, jest zastanowienie się uczniów nad swoją rolą w życiu oraz refleksja nad tym, co dla nich ważne. Na kartce formatu A4 młodzi ludzie rysują sylwetkę człowieka, a następnie wpisują na poszczególne części ciała swoje refleksje.
Głowa – Jakie mam cele? Co chcę osiągnąć? Czego oczekuję?
Serce – Co chowam w sercu?
Brzuch – Co mi „leży na wątrobie”? Co mam do załatwienia?
Ręce – Jak mogę działać? Co mogę zrobić, by zrealizować swój cel?
Stopy – Na czym stoję? Jakie jest moje stanowisko?
Udanych zajęć. 🙂
IB
0 komentarzy