Rzeczywistość – ale która?

Najnowsze badania pokazują, że Polska jest na drugim miejscu w Europie pod względem prób samobójczych wśród nastolatków. Młodzi ludzie nie radzą sobie z otaczającą rzeczywistością. Ich życie dzieli się pomiędzy świat realny a wirtualny. Nie bez znaczenia pozostaje też środowisko, w którym się wychowują – czasem nie otrzymują należytego wsparcia i zrozumienia. Wielu młodych ludzi boryka się też z trudnościami w szkole, które się piętrzą i nie pozwalają im odnieść sukcesu. Czynniki te prowadzą do złego stanu psychicznego młodych ludzi, których dotyka strach, lek, a w konsekwencji depresja.

Czym jest depresja?

Gonciarz i jego „dziura" w głowie

Na zajęciach wychowawczych na temat psychiki człowieka warto odnieść się do tego, co bliskie naszym uczniom. Z pewnością wielu zna Gonciarza – polskiego youtubera, który kręci spektakularne filmiki m.in. ze swoich podróży. Chłopak od roku boryka się z problemem, które sam nazwał „dziurą” w głowie. W jednym z wywiadów przyznał, że zaczęło się od strachu o coś niezidentyfikowanego. To, co zazwyczaj było łatwe, okazywało się trudne, a to, co sprawiało mu przyjemność, było nie do zniesienia. Nie potrafił się relaksować, odpoczywać – ciągle się martwił, że pracuje zbyt mało. W końcu postanowił podzielić się swoim problemem z internautami, co możecie zobaczyć w poniższym filmiku.

Kult sukcesu to fikcja!

Po obejrzeniu filmu warto porozmawiać z uczniami, zadając im następującymi pytania:

  • – Jaki kult świata kreuje nam Internet i media społecznościowe?

  • – Czym różni się świat rzeczywisty od wirtualnego?

  • – Który świat jest ci bliższy?
    Podaj jego wady i zalety.

Czy żyjemy w kłamstwie?

Kolejnym krokiem zajęć jest pokazanie uczniom filmiku pt. „Żyjemy w kłamstwie"

Tutaj znów inicjujemy rozmowę poprzez pytania?

  • – Na ile bliski jest ci świat spoza pozowanych zdjęć?

  • – Jakie widzisz zagrożenia w pokazywaniu swojego alternatywnego życia?

Mój zwykły dzień – kolaż

Jednym z zadań manualnych jest stworzenie przez uczniów kolażu z użyciem gazet, ulotek reklamowych czy widokówek, który polega na przygotowaniu plakatu pokazującego zwykły dzień. Chodzi tu o to, by docenić monotonię, codzienność, powtarzalność. Być może codzienna wspólna kolacja z najbliższymi okaże się czymś nieocenionym, o czym marzą inni, a my tego nie zauważyliśmy. Po wykonaniu zadania młodzi ludzie dzielą się na forum swoimi refleksjami, kończąc wypowiedzenia od słów: Doceniam, że…

Moje ciało, moje wartości

Ostatnim zadaniem, które może być alternatywą do poprzednich, jest zastanowienie się uczniów nad swoją rolą w życiu oraz refleksja nad tym, co dla nich ważne. Na kartce formatu A4 młodzi ludzie rysują sylwetkę człowieka, a następnie wpisują na poszczególne części ciała swoje refleksje.

Głowa – Jakie mam cele? Co chcę osiągnąć? Czego oczekuję?

Serce – Co chowam w sercu?

Brzuch – Co mi „leży na wątrobie”? Co mam do załatwienia?

Ręce – Jak mogę działać? Co mogę zrobić, by zrealizować swój cel?

Stopy – Na czym stoję? Jakie jest moje stanowisko?

Udanych zajęć. 🙂

IB

Kategorie: Artykuł

0 komentarzy

Dodaj komentarz

Avatar placeholder

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *