Uruchom wyobraźnię
Ostatnio ćwiczę z moimi uczniami umiejętność pisania opowiadania. Powtórzyliśmy całą teorię, młodzi ludzie wpisali notatki do zeszytu i wydawać by się mogło, że z opowiadaniem powinni sobie poradzić… No cóż… Teoria teorią, a praktykę trzeba szlifować….
Do tego celu wykorzystałam bardzo prostą aplikację, która wymusiła na uczniach uruchomienie wyobraźni. Na początku jednak poprosiłam, by każdy wpisał do zeszytu następujące pytania:
- Który bohater mógłby wyglądać przez to okno?
- Po co/ W jaki celu to robi?
- Co widzi? (Opisz w kilku zdaniach)
- Kogo mógłby spotkać?
- Co mogłoby się tam wydarzyć?
Wyjrzyj przez okno…
Teraz przyszła część właściwa. Na tablicy multimedialnej wyświetliłam uczniom aplikację, która pokazuje widoki z okien w każdym zakątku świata.
Teraz przyszedł czas na zadanie. Uczniowie „wyglądając przez okno", musieli odpowiedzieć na zadane im wcześniej pytania, odnosząc się do bohaterów literackich z lektur obowiązkowych.
Odpowiedzi uczniów były – miedzy innymi – takie:
Moim zdaniem przez to okno mógłby wyglądać Mały Książę z lektury Antoine de Saint-Exupery’ego. Chłopiec wygląda przez okno w celu zobaczenia swojej malutkiej planety. Widzi przed sobą żywopłot, kilka drzew oraz drewnianą huśtawkę. Bohater mógłby spotkać tam swojego przyjaciela lisa, z którym spędziłby miło czas na huśtawce na rozmowach o istocie przyjaźni.
Przez to okno mogłaby wyglądać Balladyna. Widzi przed sobą niewielki ogródek, a w nim kilka drzew. Przypominają jej one las i zbrodnię, którą popełniła. Mogłaby zobaczyć tam ducha swojej siostry Aliny, który przypominałby jej wydarzenia w lesie i wzniecał wyrzuty sumienia.
W taki właśnie sposób uczniowie nie tylko poćwiczyli redagowanie wypowiedzi, ale również znajomość lektur obowiązkowych.
Udanych zajęć. 🙂
IB
0 komentarzy