Uruchom wyobraźnię

Ostatnio ćwiczę z moimi uczniami umiejętność pisania opowiadania. Powtórzyliśmy całą teorię, młodzi ludzie wpisali notatki do zeszytu i wydawać by się mogło, że z opowiadaniem powinni sobie poradzić… No cóż… Teoria teorią, a praktykę trzeba szlifować….

Do tego celu wykorzystałam bardzo prostą aplikację, która wymusiła na uczniach uruchomienie wyobraźni. Na początku jednak poprosiłam, by każdy wpisał do zeszytu następujące pytania:

  1. Który bohater mógłby wyglądać przez to okno?
  2. Po co/ W jaki celu to robi?
  3. Co widzi? (Opisz w kilku zdaniach)
  4. Kogo mógłby spotkać?
  5. Co mogłoby się tam wydarzyć?

Wyjrzyj przez okno…

Teraz przyszła część właściwa. Na tablicy multimedialnej wyświetliłam uczniom aplikację, która pokazuje widoki z okien w każdym zakątku świata.

APLIKACJĘ ZNAJDZIESZ TUTAJ

Teraz przyszedł czas na zadanie. Uczniowie „wyglądając przez okno", musieli odpowiedzieć na zadane im wcześniej pytania, odnosząc się do bohaterów literackich z lektur obowiązkowych.

Odpowiedzi uczniów były – miedzy innymi – takie:

Moim zdaniem przez to okno mógłby wyglądać Mały Książę z lektury Antoine de Saint-Exupery’ego. Chłopiec wygląda przez okno w celu zobaczenia swojej malutkiej planety. Widzi przed sobą żywopłot, kilka drzew oraz drewnianą huśtawkę. Bohater mógłby spotkać tam swojego przyjaciela lisa, z którym spędziłby miło czas na huśtawce na rozmowach o istocie przyjaźni.

Przez to okno mogłaby wyglądać Balladyna. Widzi przed sobą niewielki ogródek, a w nim kilka drzew. Przypominają jej one las i zbrodnię, którą popełniła. Mogłaby zobaczyć tam ducha swojej siostry Aliny, który przypominałby jej wydarzenia w lesie i wzniecał wyrzuty sumienia.

W taki właśnie sposób uczniowie nie tylko poćwiczyli redagowanie wypowiedzi, ale również znajomość lektur obowiązkowych.

Udanych zajęć. 🙂

IB


0 komentarzy

Dodaj komentarz

Avatar placeholder

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *