Rzecz o mitach, czyli co jest nam potrzebne?
Mitologia to bardzo przyjemny temat, więc tym bardziej warto zadbać o to, by nasi uczniowie zapamiętali z niej jak najwięcej. Warto na przykład przygotować „pokój zagadek" z ciekawą fabułą. Oto, co będzie potrzebne:
- skrzynka z „ambrozją” (skrzynka lub tekturowe pudełko – mogą się w niej/nim znajdować cukierki dla klasy, „plusy” lub to, co nauczyciel uzna za nagrodę)
- szklane naczynie z kodami qr (kody z zadaniami: załącznik nr 1)
- tyle kopert, ile mamy grup ( u mnie 4)
- kilka paczek kości Story Cubes lub wirtualne kości Story Dice ściągnięte na telefony uczniów
- kartki A4 ze słowami: narcyz, labirynt, pięta, stajnia (na drugiej stronie kartki treść z zadaniem); dobrze by było powiesic te kartki w różnych częsciach sali np. na oknie lub tablicy
- kartki z ilustracjami mitów, które należy pociąć na puzzle (załącznik nr 2)
Zagadnienia, które powtarzamy:
- znajomości treści mitów i zawartych w nich symboli
- znajomość związków frazeologicznych pochodzących z mitologii
- umiejętność budowania zdań złożonych
- umiejętność tworzenia planu wydarzeń za pomocą równoważników zdań
Fabuła wraz z zadaniem nr 1
Jeden z uczniów otrzymuje kartkę, której treść odczytuje dla wszystkich grup:
Zeus zszedł na chwilę z Olimpu, by przekazać Wam skrzynkę, która stoi na stole. W niej znajduje się ambrozja. Jest to nagroda dla tej z grup, która dobrze zna mitologię. Będzie można po nią sięgnąć wówczas, gdy grupa wykona wszystkie zadania. Zeus i Hades siedzą teraz na górze i Was obserwują. Bądźcie roztropni, ponieważ jeśli nie znacie mitów, bogowie Wam tego nie wybaczą…
Zadanie nr 1 polega na tym, byście podeszli do szklanego naczynia, a następnie wybrali jedną kartkę z kodem qr i bezbłędnie wykonali zadanie (sprawdzi je nauczyciel). Gdy poprawnie wykonacie zadanie, znajdźcie w klasie kamień, o którym jest mowa w jednym z mitów. Przy nim znajdują się koperty z zadaniami. Wybierzcie jedną i wykonajcie poprawnie zapisane tam ćwiczenie.
załącznik 1 (kody qr z zadaniami)
zadanie nr 2 (zawarte w kopertach przy kamieniach)
Przed Wami pocięte zdjęcie ilustrujące poznany przez Was mit. Poskładajcie zdjęcie, przyklejcie je na kartkę, a następnie podajcie tytuł mitu. Gdy ustalicie tytuł, ułóżcie – zapisując w swoich zeszytach – krótki plan wydarzeń tego mitu, używając równoważników zdań. Po ukończeniu tego zadania, które sprawdzi nauczyciel, otrzymacie od niego kartki z kolejnym zadaniem. Powodzenia!
załącznik nr 2 (ilustracje do mitów, które należy pociąć w puzzle i włożyć do koperty wraz z treścią zadania)
zadanie nr 3 (grupy otrzymują kartki z treścią zadania od nauczyciela)
Zabierzcie z biurka nauczyciela wybrane pudełko z kośćmi Story Cubes lub włączcie jeden z Waszych telefonów z aplikacją Story Dice. Wyrzućcie kości i wybierzcie trzy. Ułóżcie, zapisując w zeszycie, po jednym zdaniu złożonym na temat wybranego mitu do każdej kostki w taki sposób, by były one ilustracją rysunku z kostki. Po sprawdzeniu zadania przez nauczyciela odszukajcie w klasie kartki ze słowem, które jest związane z treścią jednego z mitów. Na odwrocie tej kartki czeka na Was ostatnie zadanie.
Podsumowanie (uczniowie pokazują nauczycielowi ostatnie wykonane zadanie; jeśli jakaś grupa jeszcze pracuje, pozostali uczniowie mogą jej pomóc)
Po wykonaniu przez uczniów wszystkich zadań, jeden przedstawiciel każdej z grup otwiera skrzynkę, w której znajduje się nagroda wraz z listem od Zeusa (ten sam dla każdej grupy).
Uwaga! Warto zadbać o to, by tak kierować pracą grup, aby każda z nich ukończyła zadanie i otrzymała nagrodę.
Brawo!
Rozwiązaliście wszystkie zadania. Oznacza to, że dobrze znacie mitologię. Trochę szkoda, bo już dawno z Hadesem nie narozrabialiśmy na Ziemi. Trudno. Idziemy szukać innych ochotników, którzy wiedzą o naszym świecie mniej… Do (nie)zobaczenia!
Jestem przekonana, że takie podsumowanie zmagań z „Mitologią" sprawi frajdę i Wam, i Waszym uczniom. 🙂
Udanych zajęć. 🙂
IB
1 komentarz
Renata · 11/11/2023 o 14:56
Świetny pomysł! Dziękuję za inspirację!