1. Czuła noblistka 

„Maria Skłodowska-Curie” w reż. Marie Noëlle to historia niezwykłej kobiety, która dzięki swojej inteligencji i wiedzy oraz nieprzeciętnym umiejętnościom zdołała przekonać do siebie świat nauki, od zawsze zdominowany przez mężczyzn. Była pierwszą kobietą w Europie, która uzyskała tytuł doktora. W 1906 roku przyznano jej profesurę i równocześnie objęła własną katedrę na paryskiej Sorbonie. Była też pierwszą uczoną, która zdobyła Nobla. W dziejach tej nagrody nadal jest jedynym podwójnym laureatem, wyróżnionym w dwóch różnych dziedzinach naukowych. Do tej chwili pozostaje też jedyną kobietą dwukrotnie uhonorowaną tą nagrodą.

W filmie tym poznajemy Marię również z innej strony – jako czułą matkę, kochającą żonę, kobietę zdecydowaną i charyzmatycznej, ale też choć krucha i w niesprawiedliwy sposób traktowaną przez los.

2. Co już wiesz?

Przed obejrzeniem filmu prosimy uczniów, by przygotowali krótką notatkę o życiu i dokonaniach Marii. Mogą oni skorzystać z następujących stron internetowych:

http://www.mmsc.waw.pl/
Maria Skłodowska-Curie
https://zyciorysy.info/maria-sklodowska-curie/



3. Co myślisz? Co sądzisz? Co czujesz?

Po obejrzeniu projekcji warto porozmawiać z uczniami na temat filmu. Można wykorzystać następujące pytania:

– Jakie są Wasze wrażenia po filmie?

– Co Wam się podobało najbardziej?

– Co było dla was najciekawsze w filmie?

– Co czułeś, oglądając te projekcję?

– Co w filmie było dla was niejasne, niezrozumiałe?

– Nad czym zastanawialiście się po obejrzeniu filmu?

– Czy postać głównego bohatera była pokazana zgodnie/inaczej z tym, co wyobraziliście sobie na podstawie tytułu, okładki, plakatu, które widzieliście wcześniej?

4. Świat przestawiony filmu – praca w parach

Dzielimy uczniów na pary. Każda z nich ma określić elementy świata przedstawionego w filmie. Po zakończeniu pracy przedstawiamy wyniki na forum – uczniowie uzupełniają ewentualne braki:


Czas akcji:

miejsce akcji:

bohaterowie:

Od roku 1904 (Maria jest już noblistką w dziedzinie fizyki, rodzi drugą córkę) do roku 1911 (odbiera nagrodę Nobla po raz drugi)




– Paryż laboratorium małżeństwa Curie); – Bruksela (spotkanie z Albertem Einsteinem podczas konferencji); – Sztokholm (Akademia Królewska)


– Maria Skłodowska – Curie; – Piotr Curie (jej mąż); – siostra Marii – Bronisława; – ojciec Piotra (pomagał w wychowywaniu córek); – Paul Langevin ( fizyk, przyjaciel Marii)

5. Maria w kilku odsłonach – praca w grupach

Dzielimy uczniów na grupy. Zadaniem każdej z grup jest wskazanie cech Marii wraz z przykładami z filmu w dwóch wybranych przez grupę rolach:

                                                      Maria jako:

             NAUKOWIEC                   KOBIETA








                ŻONA                      MATKA










6. Wyciągamy wnioski:

Po zaprezentowaniu wyników pracy, wspólnie z uczniami redagujemy wnioski.

np. Maria była kobietą wyprzedzającą swoją epokę. Nie bała się sprzeciwić mężczyznom. Znała swoją wartość. Była bardzo pracowita i małymi krokami zmierzała do celu. Film pokazuje Marię jako kobietę silną, odważną i łamiącą konwenanse. Jej upór oraz odwaga otworzyły drzwi wielu kobietom, pragnącym zdobyć szczyt w dziedzinie nauki.

7. Maria w memach, czyli stawiamy na kreatywność

Na koniec proponujemy uczniom ćwiczenie z wykorzystaniem telefonów komórkowych. Ich zadanie polega na przygotowaniu zabawnego mema, który pokazywałby Marię jako kobietę niezależną,  naukowca, pasjonatkę. Dla przykładu pokazujemy uczniów te, którą dostępne są w internecie:

Bądźmy jak Maria. 😉

IB


2 Komentarze

Magdalena Pomarańska · 25 kwietnia 2019 o 11:39

Człowiek codziennie uczy się czegoś nowego! Bardzo przyjemnie czytało mi się ten wpis 🙂

    Izka · 29 kwietnia 2019 o 09:16

    Pani Magdo, dziękuję. Cieszę się. 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *