Film na lekcji wychowawczej

Wielokrotnie Wam pisałam, że stałym elementem mojej pracy edukacyjno-wychowawczej jest wykorzystywanie filmów. O zaletach pracy z filmem nie muszę za wiele pisać, ponieważ wiecie, że dzięki niemu można z innej perspektywy spojrzeć na świat, odnaleźć w bohaterach filmowych samych siebie, poszukać rozwiązań męczących nas kłopotów, czy też po prostu: zainspirować się np. do podjęcie decyzji o zmianie życiowej ścieżki, którą do tej pory podążaliśmy. Dzisiaj mam przyjemność podzielić się z Wami scenariuszem zajęć do filmu “Tarapaty 2". Film ten i zajęcia bardzo przypadły do gustu moim uczniom. Dlaczego?

  1. Film jest polski, a więc pokazuje polskie realia.
  2. Bohaterami są młodzi ludzie.
  3. Fabuła filmu skupia się wokół zagadki, którą młodzi ludzie muszą rozwikłać.
  4. jest dostępny na platformie Netflix, z której korzysta wielu z nas – nauczycieli i naszych uczniów.

Co było moim celem?

Podczas zajęć moi uczniowie:

  • poznali gatunki filmowe;
  • poznali cechy filmu przygodowego i detektywistycznego;
  • wypowiadali się na temat filmu;
  • opisywali cechy bohaterów;
  • uzasadniali swoje wypowiedzi;
  • poznali szyfry i samodzielnie je tworzyli;
  • ćwiczyli sztukę wystąpień publicznych.

Co będzie Ci potrzebne?

  • Film „Tarapaty 2”
  • tablica multimedialna lub zwykła 
  • karteczki samoprzylepne;
  • karty pracy ( od 1 do 6).

Przebieg zajęć

Na początku przedstawiłam uczniom temat lekcji, a następnie poprosiłam, by opowiedzieli o swoich wrażeniach po obejrzeniu filmu. Wypowiedzenia uczniów w postaci haseł zapisałam na komputerze, by wyświetliły się na tablicy multimedialnej (lub bezpośrednio na tablicy „zwykłej”). Następnie porozmawiałam z uczniami na temat filmu. Do tego celu wykorzystałam  pytania pomocnicze: Co Was zaskoczyło? Co spodobało się najbardziej? Co było niezrozumiałe? Co szczególnie utknęło Wam  w pamięci  i dlaczego?

Następnie poprosiłam, by młodzi ludzie wymienili gatunki filmowe, które znają:

  • film przygodowy;
  • film sensacyjny;
  • film detektywistyczny;
  • thriller (dreszczowiec);]
  • science – fiction;
  • dramat;
  • film obyczajowy.

Nazwy gatunków również zapisałam na tablicy.

Teraz zapytałam, do jakiego gatunki filmowego można zaliczyć film pt. „Tarapaty 2”. Zebrane przez uczniów informacje uporządkowaliśmy w tabeli:

Film przygodowy

Film detektywistyczny

– bohaterowie przezywają liczne przygody, często podróżują, napotykają przeszkody, które muszą pokonać

– bohaterowie prowadzą śledztwo w celu wyjaśnienia zagadki

Zapytałam uczniów, jakie śledztwo prowadzili bohaterowie filmu? Jaką zagadkę musieli rozwikłać? Następnie zapytałam, jakimi cechami powinien odznaczać się dobry detektyw. Uczniowie dzielili się spostrzeżeniami na forum. Później podzieliłam uczniów na grupy i rozdałam karty pracy (załącznik poniżej do pobrania). Zadaniem uczniów było wybranie jednego bohatera filmu i określenie jego cech pod kątem pracy detektywistycznej z podaniem przykładów z filmu. Po zakończonej pracy przedstawiciel  każdej grupy prezentował wypracowane treści na forum klasy, a kartę pracy przyczepił do tablicy.

 

Kolejnym krokiem było podzielenie uczniów na grupy trzyosobowe. Zadaniem grup było wypisanie na karteczkach samoprzylepnych tropów i kluczy, które zebrali bohaterowie, szukając zaginionego obrazu. Po wykonaniu zadania grupy przyklejali swoje karteczki do tablicy. Po wykonaniu tego zadania warto zebrać wnioski np. w formie poniższego koło:

Szyfrujemy…

Każda grupa otrzymała ode mnie szyfr z instrukcją (KARTA PRACY nr 2, KARTA PRACY nr 3, KARTA PRACY nr 4, KARTA PRACY nr 5, KARTA PRACY nr 6). Zadanie grupy polega na tym, by na podstawie udostępnionego szyfru zaszyfrować taki, który występował w filmie. Mogły to być hasła zawarte w kole albo inne, zaproponowane przez uczniów, np. Stara Rzeźnia, Muzeum Przyrody, pocztówka od Lucyny. Po skończeniu zadania uczniowie wymienili się swoimi kartami. Zadaniem grup jest rozszyfrowanie haseł (wyrażeń, zwrotów) zakodowanych przez kolegów/koleżanki i wpisanie ich we wskazane miejsce (tekst odszyfrowany).

Poniżej zostawiam karty pracy do pobrania.

Podsumowaniem zajęć była dyskusja o tym, jak uczniowie czuliby się w roli prawdziwego detektywa i jakie korzyści i zagrożenie niesie ze sobą takie zajęcie?

Mam nadzieję, że i Wy dowiecie się tego od Waszych uczniów.

Udanych zajęć.:)

IB


0 Komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *