1. „Cudowny chłopak”, czyli kto?

Film, o którym mowa, jest lekcją tolerancji, zrozumienia i akceptacji w czasach, kiedy nadal „inność” jest traktowana jako coś gorszego. Gdy zdecydujecie się włączyć tę projekcję uczniom, pamiętajcie, by zabrać ze sobą kartonik chusteczek. U mnie się przydał…

Gdy obejrzycie z uczniami cały film proponuję, byście – dla rozluźnienia atmosfery – pokazali również making of, czyli „jak to jest zrobione”. Tutaj można wybrać fragment, kiedy Jacob Tremblay – odtwórca roli Auggie’go – jest do niej charakteryzowany.

Duże wrażanie na Waszych uczniach może zrobić też rozmowa „mamy” z „synem”, czyli Julii Roberts ze wspomnianym już Jacobem.

2. Czy cudownie być innym?

Omawianie każdego filmu zawsze zaczynam od rozmowy na temat przeżyć i refleksji. Każdy bowiem film odbiera inaczej i każdy z czym innym się utożsamia. Proponuję więc skorzystać ze slajdu, który przygotowałam:

2. Czy na pewno widzisz to, co widzisz…?

Kolejne zadanie ma uświadomić uczniom, że nie zawsze to, na to patrzymy jest naprawdę tym, co widzimy. Tutaj można wykorzystać zdjęcie, które na pierwszy rzut oka wygląda dość jednoznacznie, jednak, gdy przyjrzymy mu się uważniej, zauważymy jeszcze coś. Celem tego zadania jest pokazanie uczniom, że to, co widzimy „na pierwszy rzut oka”, nie musi wcale tak wyglądać. Warto tu powiedzieć o równicy między „zewnętrzem” a „wnętrzem”.

3. Co możesz zrobić? Masz wpływ!

Następne zadanie związane jest z analizą filmu. Tutaj uczniowie muszą określić, jakie zachowania filmowych bohaterów były pozytywne, a jakie negatywne, a następnie przedstawić sposoby na pomoc osobie, która jest nękana.

4. Poznaj Barnaby’ego Brocketa

Ostatnim ogniwem zajęć może być zachęcenie uczniów do sięgnięcia po wyjątkową książkę. Tą książką jest „Lekkie życie Barnaby’ego Brocketa” Johna Boyna.

Powieść opowiada historię chłopca, który jest niezwykły, ponieważ nie podlega prawu grawitacji… Musi więc być zawsze przytrzymywany, gdyż inaczej mógłby unieść się w przestworza. Jest uważany za dziwolaga – nawet rodzice mają kłopot, by go zaakceptować.  Pewnego dnia mama postanawia się go „pozbyć” i puszcza malca w górę… Tutaj zaczynają się niezwykłe przygody chłopca, który – unosząc się – przemierza różne kraje i spotyka wielu ludzi. Możemy się więc dowiedzieć, że to, co jest „normalne: dla nas, jest zupełnie inne dla kogoś innego, i odwrotnie. Poza ciekawą fabułą znajdziecie tu również mądre cytaty, które warto wziąć sobie do serca:

(…) To, że twoja wersja normalności nie jest identyczna z wersją normalności kogoś innego, jeszcze nie znaczy, że coś z tobą nie tak.

Możecie też skorzystać z poniższego filmiku:

Życzę Wam udanych zajęć. To piękne, że jesteśmy tak różni. 🙂

IB


2 komentarze

Marzanna · 04/06/2019 o 08:08

Pani Izo, dziękuję za ten wpis. Wszystko wykorzystam.

    Izka · 09/06/2019 o 19:12

    Bardzo proszę. 🙂

Dodaj komentarz

Avatar placeholder

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *