Piszemy opowiadanie

Małymi krokami wchodzimy w nowy rok szkolny i trenujemy zagadnienia, które pojawią się na egzaminie ósmoklasisty. Rozpoczęliśmy od opowiadania twórczego. Na początku powtórzyliśmy kompozycję tej formy wypowiedzi, jej charakterystyczne elementy i słownictwo. Następnie zabraliśmy się za utrwalenie wiedzy na temat lektur obowiązkowych i bohaterów literackich. 

Gdy powyższe treści zostały powtórzone, uczniowie zostali podzielenie na grypy trzyosobowe i otrzymali zadanie:

Detektyw Frędzel prawdę Ci powie…

Wczoraj w godzinach nocnych widziano osobę, która szybko wybiegła z mieszkania państwa Stawskich. Po wstępnych oględzinach stwierdzono kradzież. Państwo Stawscy są starszymi ludźmi, rozmiłowanymi w literaturze i sztuce. W ich mieszkaniu znajdują się liczne działa sztuki: książki, obrazy, rzeźby, cenne figurki. Państwo Stawscy nie są w stanie określić, co im zginęło. Musicie zbadać, co to mogło być i kto mógł dokonać kradzieży. 

Z pomocą przychodzą Wam karty detektywa Frędzla. Zawierają szereg wskazówek.

Ustalcie:
– Co zginęło? (podpowiedź w kartach)
– Który bohater literacki mógł dokonać kradzieży i dlaczego?
– W jaki sposób mógł tego dokonać?

Spróbujcie opisać przebieg zdarzenia krok po kroku.

Do tego zadania moi uczniowie otrzymali po sześć kart Dixit. (Jeśli nie posiadasz takich kart, możesz wykorzystać karty wirtualne, które wyświetlisz uczniom na tablicy lub rzutniku. Link do kart znajdziesz poniżej.)

KARTY METAFORYCZNE

Grupy musiały spośród swoich sześciu kart wybrać dwie – jedną, która kojarzy im się z bohaterem literackim i drugą, która przypomina jakiś przedmiot znajdujący się w domu państwa Stawskich. 

Na podstawie pozyskanych wiadomości i wybranych kart uczniowie napisali opowiadania z chronologicznym przebiegiem zdarzeń. 

Po skończonej pracy grupy wybierały spośród siebie lidera, który odczytał efekt końcowy pracy. 

Muszę przyznać, że uczniowie mają wieeelką wyobraźnię. Było naprawdę twórczo. 🙂 

Udanych zajęć. 🙂


2 komentarze

shan · 20/10/2021 o 11:48

Wow, jest to świetny pomysł na rozwijanie kreatywności wśród uczniów. Muszę to wypróbować.

    Izabella Bartol · 27/10/2021 o 18:43

    Dziękuję. 🙂

Dodaj komentarz

Avatar placeholder

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *