Kilka dni temu uczniowie klasy 5 napisali swoje pierwsze w tym roku opowiadanie z dialogiem. Zanim jednak do tego doszło uczyli się, krok po kroku, redagowania kolejnych elementów tej formy wypowiedzi.
1. Co, gdzie, po co, czyli tworzymy notatkę graficzną
Aby przypomnieć uczniom wiadomości z klasy 4 i usystematyzować te, które zdobyli podczas ostatnich lekcji, wykorzystaliśmy notatkę graficzną, inspirując się tą, którą przygotowała p. Izabela Karczmarzyk. Utrwaliliśmy więc sobie podział pracy na części, rodzaje narracji oraz słownictwo dynamizujące opowieść. Jedną lekcję poświęciliśmy na naukę umiejętności wprowadzania dialogu.
2. Kości na stół!
Kiedy młodzi ludzie sporządzili notatkę przyszedł czas na to, by nauczyli się pisać poszczególne fragmenty opowiadania. Dużą część lekcji poświęciliśmy więc na redagowanie wstępu, ponieważ uczniowie zawsze mówią, że najtrudniej jest zacząć. Inspiracją były dla nich wstępy z różnych opowiadań, które analizowaliśmy na lekcji. Następnie zabraliśmy się za pisanie własnych, wykorzystując kości. Zadanie polegało na tym, by wylosować dla siebie trzy kości, na marginesie zapisać nazwy z obrazków i przygotować wstęp w taki sposób, by znalazły się w nim wybrane nazwy. Następnie kości należało przekazać koledze/koleżance obok i powtórzyć czynność przy redagowaniu rozwinięcia, czyli wylosować trzy inne. W klasie dysponujemy tylko dwoma zestawami kości, dlatego z pomocą przyszły nam aplikacje na telefon.
3. Wirtualne kości, czyli Story Dice i Story Cards
Na jednej z lekcji poprosiłam uczniów, by ściągnęli na swoje telefony wirtualne kości ze Sklepu Play. Aplikacje te są darmowe. Mamy więc do dyspozycji aplikację Story Dice oraz Story Cards. Niektórzy uczniowie wyrzucają więc kości stacjonarne, a ci, którzy dysponują telefonem, „klikają” w wirtualne. W obu przypadkach zabawa jest przednia, a skupienie, by wykorzystać kości i stworzyć sensowną historię, maksymalne.
3. NaCoBeZu – do dzieła!
Po utrwaleniu wiedzy na temat pisania tej formy wypowiedzi i przećwiczeniu jej na lekcji, wyznaczyłam uczniom termin na napisanie samodzielnej pracy na ocenę w klasie. Aby wiedzieli, w jaki sposób będę ich oceniać, przygotowałam dla nich NaCoBeZu:
NaCoBeZu do opowiadania z dialogiem:
- Napisz opowiadanie zgodnie z tematem;
- Zastosuj trójdzielną kompozycję, rozpoczynając każdą część od akapitu (wstęp, rozwinięcie, zakończenie);
- Ustal i konsekwentnie kontunuuj jeden rodzaj narracji;
- Wprowadź dialog, pamiętając o poprawności jego zapisu;
- Stosuj urozmaicone słownictwo (czasowniki, wyrazy dynamizujące);;
- Buduj poprawne zdania pod względem językowym oraz dbaj o ortografię;
- Wzbogać treść pracy poprzez krótkie opisy (miejsc, postaci);
- Nadaj swojej pracy zaskakujący tytuł i umieść go na początku strony (przed pierwszym akapitem);
- Pisz czytelnie, nie używaj korektora.
4. Opowiadanie czas zacząć…
Umówionego dnia podałam uczniom dwa tematy do wyboru oraz rozdałam kości, spośród których uczniowie wylosowali cztery. Nazwy obrazków należało oczywiście użyć w swoim tekście, podkreślając je.
Prace sprawdziłam, zaznaczając zielonym kolorem to, co mi się podobało, a czerwonym to, co należy poprawić. Pierwsze literackie próby mamy już za sobą. 🙂
IB
0 komentarzy