Co z tym słownictwem?

W klasie 7 zaczynamy oswajać się z rozprawką. Niby wszystko idzie dobrze, ale… No właśnie… Tym “ale" jest brak umiejętności łączenia tekstów za pomocą różnych wyrazów i zwrotów w spójną całość. Niby zdania są zbudowane prawidłowo, niby kompozycja tekstu jest poprawna, jednak brakuje tej przysłowiowej wisienki na torcie. Tekst nie płynie, tylko przeskakuje przez fale, co wcale nie jest zgrabne. 🙂 

Postanowiłam rozprawić się z uczniowską trudnością i przeprowadzić zajęcia, dzięki którym moi uczniowie zapamiętają wyrazy, które spajają tekst. Przyniosłam więc na lekcję… spinacze…

Spinamy tekst? O co chodzi?

“Spinaczami tekstu" nazywa się wyrazy i wyrażenia, dzięki którym tekst nabiera spójności i lekkości. Wypowiedzenia i poszczególne części pracy łączą się ze sobą w zgrabną całość, którą płynnie się czyta. Postanowiłam więc, że nic innego nie zobrazuje lepiej “spinaczy tekstu" jak same spinacze.

Na początku lekcji wymieniłam wraz z uczniami wyrazy i wyrażenia, które będą im potrzebne podczas pisania m.in. rozprawki. Wszystkie propozycje zapisaliśmy na tablicy. Następnie  poprosiłam uczniów, by dobrali się w pary lub trójki. Każdej parze rozdałam metalowe spinacze i poprosiłam, by na małych karteczkach wypisali 10 przykładów z tablicy, które uznają za potrzebne. Kolejnym zadaniem uczniów było przypięcie tych karteczek do spinaczy w dowolny sposób. Należało wykorzystać swoją kreatywność, by móc później korzystać z przygotowanej przez siebie pomocy.

Dzięki współpracy i świetnej zabawie powstały piękne spinacze, które zawisną w klasie i będą mogły służyć pomocą w każdej chwili, gdy… zabraknie słów. 😉

Życzę Wam udanych zajęć. 🙂

IB


0 Komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *