Czas start!

Kolejny rok szkolny przed nami wszystkimi, a przede mną również kolejne wychowawstwo. Tym razem obejmę opiekę nad uczniami klasy 4. Najważniejsze dla mnie jest to, by młodzi ludzie poczuli się dobrze w zespole, który będziemy razem tworzyć. Przygotowałam kilka aktywności na początek, które – mam nadzieję – pozwolą nam wszystkim dobrze się poznać i poczuć się ze sobą bezpiecznie. 

Wizytówki

Pierwsze dni z nową klasą bywają dla mnie niekomfortowe, ponieważ najzwyczajniej w świecie mam problem z zapamiętaniem imion wszystkich uczniów. Pół biedy, jeśli zaczynam uczyć tylko jedną nową klasę – wtedy zapamiętywanie idzie mi szybciej. Jeśli jednak tych klas jest trzy, to mój dyskomfort nie trwa tydzień, tylko kilka tygodni. 😉 Żeby mnie i moim czwartoklasistom zaoszczędzić wyciągania co lekcję kartek i zapisywania na nich swoich imion, a następnie próbowania tak zagiąć kartkę, by nie spadła z ławki (a spada prawie zawsze), przygotowałam wzory wizytówek. Każdy uczeń otrzyma taką wizytówkę, na której wpisze klasę i swoje imię, następnie zegnie i postawi na ławce. W związku z tym, że uczniowie będą się uczyć w jednej sali, inni nauczyciele już zastaną w klasie gotowe karteczki z imionami. Wizytówki do druku znajdziesz pod zdjęciem.

Powiedz mi coś o sobie

Początki trudne są dla wszystkich. Nie wszyscy uczniowie są na tyle otwarci, by opowiadać o sobie, a przecież chcemy wiedzieć o nich jak najwięcej. Aby szybko poznać swoich uczniów, przygotowałam karty „OTO JA", na któr4ych znajduje się kilka pytań. Uczniowie wypełnią te karty na zajęciach wychowawczych, a potem ja zapoznam się w odosobnieniu z ich treścią. Myślę, że już w ten sposób będę miały wstępny ogląd na swoją klasę. Kartę „OTO JA" do druku znajdziesz również pod zdjęciem.

Karta prawdę Ci powie…

Kolejne ćwiczenie jest związane z moimi ukochanymi kartami Dixit. Jak wiecie, pudełek z kartami mam sporo i korzystam z nich bardzo często. Tym razem posłużą mi do zajęć integracyjnych. 

  1. Rozłożę karty na stole na środku sali i poproszę uczniów, by dokończyli moją myśl i zwizualizowali ją wybraną kartą: Kto, tak jak ja, chciałby teraz być w… (tutaj uczniowie szukają karty, która przedstawia miejsce, w którym chcieliby się teraz znaleźć, a następnie chętni uczniowie opowiadają o tym miejscu).
  2. Kolejne zadanie to prośba o to, by uczniowie dokończyli kolejne zdanie: Kto, tak jak ja chciałby, się znaleźć w miejscu, o którym opowiadał/opowiadała… (tutaj podam imię uczennicy lub ucznia i poproszę pozostałych uczniów o kontynuację zabawy. W ten sposób młodzi ludzie łatwiej zapamiętają treść opowieści kolegi/koleżanki i swoje imiona).
  3. Kolejne zadanie to znów dokończenie zdania: Kto, tak jak ja, zamieniłby się kartą z… (tutaj wymienię imię ucznia lub uczennicy, a pozostałych uczniów o zabranie głosu na temat powodu zamiany).

Nasze dłonie mówią wszystko

Aktywnością, którą bardzo lubię i stosuję od lat jest stworzenie wspólnego klasowego plakatu z odrysowanych i wyciętych dłoni wszystkich uczniów. Aby wykonać to zadanie, będzie potrzebny duży arkusz papieru A1, kolorowe kartki A4, ołówek, nożyczki i klej. Zadaniem uczniów jest odrysowanie na kolorowej kartce swojej dłoni i podpisanie jej imieniem na środku.  Następnie każdy uczeń wpisuje na czterech palcach swoje zalety, a na piątym (kciuku) wadę. Wszystkie zapisane dłonie przyklejamy na wielki arkusz i w ten sposób mamy gotowy autorski plakat klasy. Można go przywiesić na gazetkę, na drzwi lub ubrać w ramę i ozdobić nim ścianę sali. 

Listy w butelce

To zadanie proponuję Ci wykorzystać wtedy, kiedy Twoi uczniowie będą się już całkiem nieźle znali. Poproś uczniów, by  na małych kartkach napisali krótki list do kolegi/koleżanki z klasy, której chcą coś powiedzieć, z którą mają wspólne wspomnienia, którą polubili, coś jej zawdzięczają. Może to być luźny opis jakiejś sytuacji lub podziękowanie za coś, co uważają za ważne. Zaznacz, że listy te wyciągniecie dopiero pod koniec klasy ósmej, więc należy pisać wyraźnie i nie zapomnieć o wpisaniu adresata i nadawy. Istotne w tym zadaniu było również to, że uczniowie  mogą wziąć tyle karteczek, ile listów chcą  napisać. Takie zadanie wykonałam, kiedy jedna z klas, które uczę, była właśnie w klasie 4. Obecnie zaczyna klasę 8, więc w maju – po czterech latach – dostanie swoje liściki. Pamiętam, że wtedy wielu młodych ludzi zupełnie mnie zaskoczyło, ponieważ potrzebowało aż kilkunastu kartek. Ta forma pracy, choć zaplanowana przeze mnie na jedną godzinę, potrwała aż dwie. Mimo to uważam, że lekcja była niezwykle twórcza.

Napisz mi coś na plecach

To zadanie możesz wykonać już po miesiącu znajomości dzieci w klasie. Rozdaj uczniom kartki A4 i przezroczystą taśmę. Poproś, by napisali na kartce swoje imię, a następnie przykleili sobie kartki na plecy. Następnie rozdaj pisaki/długopisy i poproś, by napisali sobie nawzajem na plecach coś miłego: co lubią w drugiej osobie, za co się cenią. Uczniowie nie podpisują się pod swoim wpisem, dzięki czemu każdego ucznia czeka niespodzianka. Po skończonej pracy młodzi ludzi ściągają kartki z pleców, czytają o sobie miłe rzeczy i dzielą się na forum refleksjami z tego zadania. 

Myślę, że tego typu aktywności spowodują, że Twoja klasa będzie zgrana i każdy poczuje się w niej dobrze.

Udanych zajęć.:)

IB


2 komentarze

Mika · 24/08/2021 o 10:58

Dzień dobry, gdzie można znaleźć karty z „Karta prawdę ci powie..”?

    Izabella Bartol · 30/08/2021 o 21:21

    Dzień dobry. Są to dodatki do gry „Dixit”. Pudełek jest kilka, o różnej tematyce. Szczerze polecam. 🙂

Dodaj komentarz

Avatar placeholder

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *