Kiedy energia w grupie opada…
Nauka zdalna może być męcząca. Zdarza się, że podczas lekcji zabierają głos wciąż te same osoby. Co zrobić, by zaktywizować pozostałych? Zaproponować pracę w grupach o tajemniczej nazwie „kosmieczne flow".
Czym jest „kosmiczne flow"?
„Kosmiczne flow" to zadanie grupowe, a więc na początku poproś swoich uczniów o to, by podzielili się w grupy czterosobowe. Konieczno w cztero, ponieważ każda osoba w grupie będzie miała do odegrania rolę. Następnie zaprezentuj uczniom treść polecenia:
Niedługo załoga MISJI KOSMICZNEJ wyruszy na planetę KOSMICZNE FLOW, na której odkryto niezwykłej mocy magiczny pył. Jednym z jego niesamowitych działań jest błyskawiczne przyswajanie wiedzy. Ten, wokół którego rozpyli się proszek, w mgnieniu oka będzie się uczył. Nasi naukowcy upatrują w tym szansy na rozwój mieszkańców naszego kraju m.in. w swobodnym posługiwaniu się językami obcymi.
Aby załoga mogła wyruszyć po magiczny pył, musi mieć akceptację RADY SPECJALNEJ, do której należycie. Musicie więc ustalić wspólne stanowisko w tej sprawie, jednak każdy z Was wciela się tu w określoną rolę.
Wybierz swoją rolę
Teraz przedstaw uczniom role wraz z opisem i poproś, by każdy wybrał sobie jedną:
NAUCZYCIEL:
Entuzjastycznie podchodzi do takiego pomysłu. W końcu będzie mógł płynnie porozmawiać z uczniami w obcym języku.
I co dalej?
Teraz poproś uczniów, by podyskutowali w grupach i ustalili wspólne stanowisko w tej sprawie, to znaczy, czy zgadzają się na misje kosmiczną czy nie? Dobrze by było, gdybyś przydzielił/przydzieliła uczniów do odpowiednich pokoi i obserwowała ich dyskusję.
Następnie porozmawiaj z nimi o ich refleksjach po wykonaniu zadania. Moi uczniowie mówili:
-
Nie zgadzałem się z kolegami, ale im przytaknąłem.
-
Brakowało mi argumentów. Nie wiedziałam, co powiedzieć.
-
Podjęliśmy decyzję, którą przeforsowałam. Mam siłę przebicia.
-
Wstydziłem się. Myślałem, że to, co powiem, jest bez sensu.
Zadanie rozwijało kompetencje miękkie i kluczowe, a wniosek z tego taki, że warto proponować uczniom takie zadania, by ośmielać ich próbach bycia asertywnymi.
Udanych zajęć.
IB
0 komentarzy