Kiedy energia w grupie opada…

Nauka zdalna może być męcząca. Zdarza się, że podczas lekcji zabierają głos wciąż te same osoby. Co zrobić, by zaktywizować pozostałych? Zaproponować pracę w grupach o tajemniczej nazwie „kosmieczne flow".

Czym jest „kosmiczne flow"?

„Kosmiczne flow" to zadanie grupowe, a więc na początku poproś swoich uczniów o to, by podzielili się w grupy czterosobowe. Konieczno w cztero, ponieważ każda osoba w grupie będzie miała do odegrania rolę. Następnie zaprezentuj uczniom treść polecenia:

Niedługo załoga MISJI KOSMICZNEJ wyruszy na planetę KOSMICZNE FLOW, na której odkryto niezwykłej mocy magiczny pył. Jednym z jego niesamowitych działań jest błyskawiczne przyswajanie wiedzy. Ten, wokół którego rozpyli się proszek, w mgnieniu oka będzie się uczył. Nasi naukowcy upatrują w tym szansy na rozwój mieszkańców naszego kraju m.in. w swobodnym posługiwaniu się językami obcymi. 

Aby załoga mogła wyruszyć po magiczny pył, musi mieć akceptację  RADY SPECJALNEJ, do której należycie. Musicie więc ustalić wspólne stanowisko w tej sprawie, jednak każdy z Was wciela się tu w określoną rolę.

Wybierz swoją rolę

Teraz przedstaw uczniom role wraz z opisem i poproś, by każdy wybrał sobie jedną:

NAUCZYCIEL:

Entuzjastycznie podchodzi do takiego pomysłu. W końcu będzie mógł płynnie porozmawiać z uczniami w obcym języku.

LEKARZ:
Ma pewne wątpliwości. Pyłek nie jest przetestowany. Nie wie, czy nie wywoła skutków ubocznych i rozwoju chorób.

EKOLOG:
Jest przeciwny. Uważa, że pyłek zniszczy planetę, która i tak jest  w opłakanym stanie. Nie podejmie takiego ryzyka.

PRZEDSIĘBIORCA:
Nie jest do końca przekonany, ale liczy, że dzięki temu będzie mógł przyjąć do pracy poliglotów, którzy rozszerzą działania firmy na skalę światową, co znacznie zwiększy zyski firmy.

I co dalej?

Teraz poproś uczniów, by podyskutowali w grupach i ustalili wspólne stanowisko w tej sprawie, to znaczy, czy zgadzają się na misje kosmiczną czy nie? Dobrze by było, gdybyś przydzielił/przydzieliła uczniów do odpowiednich pokoi i obserwowała ich dyskusję.

Następnie porozmawiaj z nimi o ich refleksjach po wykonaniu zadania. Moi uczniowie mówili:

  • Nie zgadzałem się  z kolegami, ale im przytaknąłem.
  • Brakowało mi  argumentów. Nie wiedziałam, co powiedzieć.
  • Podjęliśmy decyzję,  którą przeforsowałam. Mam siłę przebicia.
  • Wstydziłem się.  Myślałem, że to, co powiem, jest bez sensu.

Zadanie rozwijało kompetencje miękkie i kluczowe, a wniosek z tego taki, że warto proponować uczniom takie zadania, by ośmielać ich próbach bycia asertywnymi.

Udanych zajęć.

IB


0 komentarzy

Dodaj komentarz

Avatar placeholder

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *