Jajka na start!
Powieść Tolkiena doczekała się mnóstwa scenariuszy. Wystarczy tylko otworzyć internet, poszukać interesujących nas rozwiązań, zainspirować się i ciekawie przeprowadzić lekcje. Przejrzałam wiele pomysłów i ja, jednak mimo to postanowiłam stworzyc coś własnego.
Po pierwsze, zanim zaczęliśmy omawiać z uczniami świat przedstawiony utworu i analizowac bohaterów, musiałam sprawdzic kto i na ile przeczytałam lekturę. Wiecie już, że nie robię sprawdzianów ze znajomości lektury, tylko za pomocą dyskretnych „patentów". jednym z nich jest „lektura nad głowami", o której możecie przeczytać, klikając w ten link:
https://www.polskizklasa.pl/lektura-nad-glowami/
Tym razem jednak postanowiłam wykorzystać „jajka – niespodzianki", które moi uczniowie systematycznie przynoszą do szkoły. W każdym jajku ukryłam paseczek z pytanie dotyczącym „Hobbita". Wszystkie jajka umieściłam w dużym naczyniu. Następnie podzieliłam uczniów na grupy trzyosobowe. Zadaniem grupy było poprawnie odpowiedzieć w zeszytach na pytanie, które znaleźli w jajku. Co ważne, odpowiedzi musiały się znaleźć we wszystkich zeszytach – dopiero wówczas przedstawiciel grupy mógł podejść po następne jajko.
W taki oto sposób szybko zorientowalam się, kto przczytał tę fantastyczną powieść.
Rzeźby z książek
Przy omawianiu tej lektury wpadłam na pewien pomysł. Pewnego dnia znalazłam w internecie stronę prezentującą rzeźby z książek (zostawiam ją dla Was w programie „Genial.ly" poniżej 😉 ). Pokazałam uczniom te rzeźby i zaprosiłam do kreatywnej pracy. Szczęśliwie się złożyło, że w sali miałam schowane stare książki, ktore nie poszły na makulaturę. Poprosilam więc uczniów, by podzielili się na grupy trzyosobowe i uzgodnili projekt rzeźby, który miał być domkiem Bilbo Bagginsa. Uczniowie mieli też między sobą udgodnić, co im będzie potrzebne do pracy. Domek miał być oczywiście zgodny z opisem z powieści. Młodzi ludzie pracowali dwie godziny lekcyjne. Oto efekty:
Postaw na samodzielność!
Niektóre grupy były przygotowane znakomicie. Wśród potrzebnych do pracy narzędzi znalazł sie też klej na gorąco, z którego pozwoliłam korzystać.
Zaprzyjaźnij się z Genial.ly
Wiele materiałów, które znalazłam w internecie, umieścilam na tablicy w programie Genial.ly. Jest to świetna baza przydatnych treści, ale też interaktywnych zadań dla uczniów. Możemy ją wykorzystać na wiele różnych sposobów. Na tablicy związanej z „Hobbitem" umieściłam link do filmu, teledysk Eda Sheerana, czy też inne dostępny w sieci pomoce. Link do mojego genialy zostawiam wam poniżej. Korzystajcie śmiało. 🙂
Udanych zajęć. 🙂
IB
2 komentarze
Radosław · 01/02/2020 o 09:32
Inspirujące!
Izka · 10/02/2020 o 17:00
Dziękuję. 🙂