1. Niezastąpieni uczniowie
Zanim zaczynam omawiać lekturę, proponuję uczniom pracę dodatkową w różnej formie. Mogą oni zrobić lapbooka, lekturę w pudełku, lekturownik. To, co wybiorą w swoim wolnym czasie, zależy od nich i ich kreatywności. Tym razem od uczennicy, która uwielbia prace plastyczne, otrzymałam cudo, które nazwaliśmy magiczną szafą Narnii. Praca składa się z brązowej skrzynki przypominającej szafę, w której znajduje się piękny obraz z jedną z bohaterek. Do „szafy” został włożony drewniany lekturownik – również pięknie ozdobiony – z podstawowymi informacjami na temat lektury. Praca zapiera dech w piersiach, dlatego – gdy tylko ją zobaczyłam – wpadłam na pomysł, by wykorzystać ją w praktyce. Przecież tak piękna „szafa” nie mogła się zmarnować. Jak wymyśliłam, tak zrobiłam.
2. Stawiam na kreatywność
„Szafę” wykorzystałam do ćwiczenia uczniowskiej wyobraźni oraz rozwijania kompetencji językowych. Przyniosłam bowiem z domu kilka przedmiotów. Wśród nich znalazły się: klej, sznurek, otwieracz do konserw, ładowarka do telefonu. Po kolei chętni uczniowie wyciągali z „szafy” przedmioty. Należało wykorzystać je do zadania, polegającego na tym, by wcielić się w rolę wybranego bohatera powieści i napisać kilkuzdaniową wypowiedź, rozpoczynającą się od słów: W szafie znalazłem……… Posłuży mi……
Ku mojemu zdumieniu piątoklasiści kreatywnie podeszli do wykorzystania przedmiotów w baśniowym świecie. Ze sznurka powstałyby:
– huśtawka dla Łucji;
– sznurkowy łańcuch, który wiązałby rodzeństwo, aby się nie zgubili (znaczyłby drogę powrotną do szafy, tak jak zrobiła to Ariadna w labiryncie);
– linka na pranie dla Zuzanny.
Ponadto otwieracz do konserw pełniłby funkcję młotka lub siekiery, klej posłużyłby do przyklejenia do drzewa Złej Czarownicy, a pluszak byłby pocieszycielem w gorsze dni lub zabawką podarowaną św. Mikołajowi.
3. W baśniowym świecie kart Dixit
Następnym etapem zajęć było przypomnienie informacji na temat cech baśni. Notatkę oraz przykłady elementów baśniowych z powieści wpisaliśmy do zeszytu. Na zakończenie pracowaliśmy z kartami Dixit. Zadanie polegało na tym, by każdy uczeń wybrał tę, która – według niego – pasuje do świata Narnii, krótko ją opisał i uzasadnił własne zdanie.
Ta lekcja naprawdę była baśniowa… 🙂
IB
2 komentarze
Ewa · 15/05/2019 o 22:43
Moi piątoklasiści też tworzyli szafy z Narnii :o) Byłam miło zaskoczona Ich kreatywnością i zaangażowaniem
Izka · 23/05/2019 o 08:17
Cieszę się. 🙂