Uczenie młodych ludzi kolejnej umiejętności to często dobry sposób, by ich poznać i zrozumieć. Tak było i tym razem, kiedy pracowaliśmy z uczniami klasy 5a nad pisaniem e-maila. Lekcja ta rozpoczęła cykl zajęć o bezpieczeństwie w sieci.
1. Bezpieczeństwo w sieci – kilka przykazań:
Poza uczeniem się pisania e-maila, sporo czasu spędziliśmy na dyskusji na temat obecności uczniów w Internecie. Dzięki tym rozmowom mogłam się zorientować, co jest obecnie na czasie w wirtualnym świecie i jak długo w ciągu dnia moi uczniowie w nim przebywają. Dotknęliśmy tematu hejtowaniu i stalkingu oraz porozmawialiśmy o tym, w jaki sposób zachowywać się w sieci, żeby czuć się bezpiecznie. Odpowiedzi były bardzo mądre, więc zebraliśmy je w następującą notatkę, którą uczniowie zapisali w zeszycie:
W Inernecie:
- nie podajemy swoich prywatnych danych (np. adresu zamieszkania),
- unikamy przyjmowania do znajomy na fb osób, których nie znamy,
- nie hejtujemy – to też jest rodzaj przemocy,
- ograniczamy czas spędzony on-line na rzecz off-line (spotkania, spacery, wycieczki),
- o tym, co nas niepokoi informujemy rodziców lub zaufaną osobę dorosłą,
- unikamy wrzucania zdjęć, które mogą ośmieszyć nas i naszych kolegów, one pozostaną w sieci na zawsze,
- nie podajemy nikomu haseł do naszych prywatnych kont (portali społecznościowych, skrzynki mailowej, gier),
- jak najczęściej rozmawiamy o możliwościach wykorzystania Internetu z zaufanymi dorosłymi.
2. „Wyloguj się do życia!”
Praca nad notatką poszła bardzo sprawnie, dlatego lekcję mogliśmy zakończyć wspólnym obejrzeniem krótkiego filmu; „Wyloguj się do życia”.
3. Zaprojektowana 5a
Kolejna lekcja to zabawa plastyczna. Zadaniem uczniów było zaprojektowanie w grupach strony internetowej własnej klasy. Pomysły były różne, a grafika ciekawa. Zobaczcie sami.
3. Czas na teatr, czyli oglądamy „Złodzieja czasu”
Kolejnym krokiem, aby zajęcia były różnorodne i atrakcyjne, było wybranie się wszystkich klas piątych naszej szkoły na przedstawienie wrocławskiego teatru „Artenes”. Spektakl nosił tytuł „Złodziej czasu” i opowiadał historię chłopaka o imieniu Piotrek, który zaniedbał kontakty z rodzicami i przyjaciółmi na rzecz grania w gry i oglądania mało ambitnych filmików. Ponadto chłopak przenosił się w czasie do bohaterów naszych lektur. Uczniowie mogli więc spotkać się z postaciami „Tajemniczego ogrodu” i „Chłopców z Placu Broni”, z którymi bliżej zapoznają się na kolejnych lekcjach polskiego.
Rozmowa po spektaklu było przyjemnością, bowiem młodzi ludzie bez problemu zrozumieli ukryty przekaz sztuki, więc szybko zabraliśmy się za redagowanie podsumowania, które brzmiało:
NIE WARTO MARNOWAĆ CZASU NA MAŁO ISTOTNE SPRAWY W INTERNECIE. DBAJMY KAŻDEGO DNIA O RELACJE Z INNYMI – CZASU NIE COFNIEMY.
Tym oto sposobem mogliśmy przejść do kolejnego zagadnienia, a więc nauczenia się pisania sprawozdania z przedstawienia teatralnego.
5. Uwaga, sąd idzie!
Po intensywnych lekcjach pisania, tworzenia, dyskutowania, przyszedł czas na naprawdę coś wyjątkowego. Postanowiłam, że zaktywizuję wszystkich uczniów, by zapamiętali z lekcji jak najwięcej. Podzielilłam więc uczniów na dwie grupy: oskarżycieli i obrońców, a następnie pokazałam im na tablicy wokandę. Oskarżonym był Pan Internet. Lista przewinien też została wyświetlona. Uczniowie wiedzieli już, co mają robić. Pracowali w grupach jak mrówki, wypisując swoje argumenty, a następnie wybrali przedstawiciela – adwokata, którego zadaniem było zreferowanie wypracowanych treści. Praca była efektywna, a uczniowie – przy okazji – potrenowali sztukę oratorską.
To był naprawdę udany czas. 🙂
IB
4 komentarze
Amelia · 21/10/2018 o 20:07
Pani Izo, to jest świetne! Rewelacyjnie połączone treści. Pani lekcje to niezwykła przygoda dla uczniów. ?
Izka · 22/10/2018 o 08:54
Dziękuję. Rzeczywiście tak się ciekawie udało to wszystko połączyć. 😉
zdalnyadmin · 29/11/2018 o 17:22
Dobry artykuł, muszę częściej zaglądać na twój blog,
pozdro
Izka · 01/12/2018 o 15:25
Dziękuję. Zapraszam. 🙂