Co z tą kreatywnością?

Kreatywność to cecha, która wpisuje się w kompetencje przyszłości XXI wieku, pożądane na rynku pracy w roku 2020. Twórcze rozwiązywanie problemów, zdolność do nadawania głębszego sensu temu, co chcemy wyrazić czy umiejętność krytycznej oceny treści to kompetencje, które powinniśmy kształcić na naszych zajęciach.

Aby zachęcić młodych ludzi do wysiłku, warto pokazać im przykłady ludzi, którzy wykorzystali potencjał swojego mózgu do dokonania czegoś fascynującego, jednak niepozbawionego porażek. Jedną z takich osób jest Faith Rinngold – ceniona artystka historyjek obrazkowych – której prace znajdują się mi.in. w zbiorach Muzeum Guggenheima. Artystka jako dziecko przestała chodzić do szkoły w wyniku rozwijającej się choroby. Uczyła się w domu, a wolny czas spędzała na wystawach i koncertach. To tam czuła się naprawdę wolna. Jednak przepełniona magią sztuki „czystej”, zaczęła tworzyć obrazy, dzięki którym odnalazła szczęście i spokój finansowy.

(Nie)ujarzmiony Paulo Coelho

Podobne spełnienie w życiu osiągnął Paulo Coelho, ale jego droga do „wolności” nie była usłana różami. Rodzice, tak bardzo sprzeciwiając się umiłowaniu syna do literatury, umieszczali go trzykrotnie w zakładzie psychiatrycznym. Uważali, ze powinien zostać prawnikiem, więc pobyt w szpitalu miał mu wybić z głowy „destrukcyjne pomysły” pracy jako literat. Coelho był na tyle uparty, by nie poddać się swojemu marzeniu i wpływowi rodziców, co zaowocowało zdobyciem przez niego literackich laurów. Powieść „Alchemik” została sprzedana w ponad czterdziestu milionach egzemplarzy na całym świecie i przetłumaczona na ponad sześćdziesiąt języków.

Kto? Jak? Kiedy? ( wyobraźnia ma znaczenie)

Zajęcia z kreatywności przeprowadziłam dla uczestników zajęć rozwijających w „Zielonym Świetle” w Jastrowiu. Wykorzystałam do tego celu materiał GWO, czyli detektywistyczną zagadkę bez klucza odpowiedzi. Zadanie polega na tym, aby przeczytać zeznania świadków na temat kradzieży obrazów i rzeźby w domu państwa Nowickich, a następnie udzielić odpowiedzi do czterech zagadnień:

– Co wiemy o zdarzeniu?

– Kto jest podejrzany i dlaczego? (nasze hipotezy)

– Jakie mamy wątpliwości?

– W jaki sposób dokonano kradzieży?

Sample Text

Jako że zadanie jest otwarte, w związku z tym wspaniale pobudza uczniowską wyobraźnię. Hipotez było wiele i pomysłów na to, kto jest winny również.

Przy okazji tego ćwiczenia utrwaliliśmy umiejętność tworzenia spójnych wypowiedzi, łączenia treści w ciąg przyczynowo – skutkowy oraz umiejętności perswazyjne. Jest to też zalążek do budowania fabuły powieści detektywistycznej.

 

Udanych zajęć.:)

IB


0 komentarzy

Dodaj komentarz

Avatar placeholder

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *