Nie taki diabeł straszny…

Obecna sytuacja wymusiła na wielu z nas pracę w zupełnie inny sposób. Widzę jednak, że niektórzy traktują zdalne nauczania jako zdalne zadawanie – a to przecież nie to samo. W zdalnym nauczaniu chodzi o to, by za pomocą dostępnych nam narzędzi TIK zachęcić dziecko do pracy i przenieść na nie poczucie odpowiedzialności za proces nauczania. Ten czas własnie temu sprzyja. Pokażmy uczniom, że mogą się uczyć w interesujący sposób, w swoim tempie i w swoim czasie. Nie mają teraz przez sobą nauczyciela, który przez całą lekcję będzie im dyktował notatki. Mają natomiast osoby, które pokażą, co i jak zrobić, by się dowiedzieć, zainspirować czy stworzyć coś autorskiego. Z tych własnie przyczyn postawiłam pokazać Wam kilka narzędzi, które sama bardzo lubię i wykorzystuję w pracy z młodzieżą.

Chatter Kid

ChatterKid to aplikacja dostępna w Sklepie Play. Wystarczy zainstalować ją na swoim smartfonie i tworzyć cudne, 30-sekundowe nagrania. W aplikacji można wybrać gotowy obrazek, który ma “przemówić", np. misia, ale też można dodać zdjęcia ze swojej galerii. Następnie zaznaczamy usta i nagrywamy. W taki sposób możemy nagrać informacje dla uczniów czy treść polecenia, ale też zaproponować uczniom, by to oni nagrali dla nas krótką prezentację. Zobaczcie, jak wyglądało to u mnie:

Sample Text

Bitmoji

Bitmoji to kolejna aplikacja dostępna w Sklepie Play. Dzięki niej możecie przygotować niesamowite avatary. Oczywiście nie tylko swoje, ale też np. bohaterów literackich. Warto też do tej pracy zaangażować uczniów, ponieważ aplikacja jest bardzo intuicyjna.

Voki

Voki  darmowe narzędzie do animowanych postaci. Musicie wejść na stronę www.voki.com i się zarejestrować.  Następnie należy kliknąć w “ceate". Później musicie wybrać dowolną postać z mnóstwa propozycji – dobrać jej ubiór, włosy, kolor skóry, akcesoria itp. Wygenerowanej postaci wpisujecie tekst, który program przeczyta. Oczywiście istnieje możliwość wybrania głosu męskiego lu żeńskiego. Voki można użyć np. podczas rozpoczęcia lekcji jako wprowadzenie do tematu. Z pewnością zwróci uwagę wszystkich uczniów.

koło fortuny – Wheldecide

Po wejściu na stronę www.wheldecide.com wybieramy opcję „Modify Wheel”. Następnie, w pojawiającym się oknie dialogowym, wpisujemy własne elementy, tj. pytania czy stwierdzenia. Zatwierdzamy nasze wpisy za pomocą opcji „Apply Whell Changes”. Losowanie odbywa się poprzez kliknięcie 

w środkowy punkt (lub dotknięcie środka tablicy multimedialnej).  Koło możemy skopiować do naszych zasobów albo pobrać kod „embed” poprzez wybór opcji „Embed Whell”.

Baza materiałów – Padlet

Bardzo pomocny w mojej pracy jest padlet. Jest to narzędzie przypominające wirtualną tablicę, na której możemy gromadzić rozmaite materiały, tj. scenariusze zajęć, zdjęcia, filmy, sprawdziany czy  teksty do analizy. Możemy też przygotować padlet tematyczny i trzymać na nim materiały z jednej dziedziny, np. na jednym gromadzimy sprawdziany, na drugim materiały do omawiania lektur, na trzecim filmiki do obejrzenia na lekcji czy notatki graficzne. Innym rozwiązaniem jest zaproponowanie wykonania zadania przez uczniów, którzy – wykorzystując to narzędzie – zgromadzą na nim materiały potrzebne np. do zredagowania charakterystyki danej postaci. Możliwości jest naprawdę wiele, a narzędzie jest intuicyjne w obsłudze. Zanim jednak przystąpicie do pracy z nim, musicie pamiętać, że jest on częściowo płatny. Oznacza to, że pierwsze trzy tablice można uzupełnić za darmo, natomiast kolejne wymagają opłaty abonamentowej. Mimo tego padlet ma wiele zalet. Poza tym, że zgromadzicie swoje materiały, macie możliwość podzielenia się swoją pracą z innymi na kilka różnych sposobów: można przesłać link do osób zainteresowanych, osadzić padlet na stronie internetowej (własnej, klasowej lub szkolnej), czy też wygenerować kod qr, który rozdamy uczniom w klasie.

Należy wejść na stronę www.padlet.pl i się zarejestrować. Gdy już to zrobimy, po zalogowaniu znajdujemy się na stronie głównej. W lewym górnym rogu znajduje się ikonka „zrób padlet”. Po jej kliknięciu tworzymy swoją tablicę „od zera”. Następnie musimy wybrać rozmieszenie treści na tablicy. Mamy do dyspozycji sześć układów: ścianę, płótno, strumieniowo, siatkę, półkę i backchanel. Następnie przechodzimy do ikonki koła zębatego, które znajduje się w prawym górnym rogu i tam definiujemy nasz padlet, podając tytuł, krótki opis, wybierając tapetę, motyw (czyli kolor postów czy styl czcionki). Możemy również wybrać ikonkę symbolizującą naszą tablicę, a następnie określić sposób jej wyświetlania (prywatny, publiczny, chroniony hasłem czy tajny). Gdy już ustawimy wszystkie opcje, możemy przejść do publikowania materiałów na naszej ścianie. Aby dodać nowy post należy klikną w ikonkę „+”, która znajduje się w prawym dolnym rogu. Wpisujemy tam tytuł, a następnie, klikając w różne ikonki pod tytułem, możemy dodać dodatkowe treści tj. plik z komputera, zdjęcia, link z internetu. Chcąc dodać kolejny „kafelek”, ponownie klikamy w ikonkę „+” i powtarzamy czynność tak długo, jak jest nam to potrzebne (ikonka zaznaczona na zdjęciu powyżej czerwonym prostokątem). Pamiętajcie, że w wersji darmowej dostępne są tylko trzy tablice.

 

Życzę Wam udanych zajęć. 🙂

IB


0 Komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *