Jak uczyć asertywności?

Warto uczyć młodych ludzi być asertywnymi. Należy im wyjaśnić, że asertywność to umiejętność komunikowania się w sposób szczery i bezpieczny. Pozwala wyrażać własne myśli, a jej celem jest bezpośrednie i szczere komunikowanie swoich potrzeb czy uczuć. Dzięki niej człowiek czuje się w porządku wobec samego siebie i innych ludzi. Nie jest to umiejętność naturalna, tylko nabyta, którą trzeba doskonalić. Warto więc uczyć naszych uczniów formułowania asertywnych komunikatów, dzięki którym poczują się  w zgodzie z samymi sobą i otaczającymi ich ludźmi.

Trzy postawy

Wyjaśnij uczniom, że każdy z nas w życiu przyjmuje trzy postawy. Są to:

postawa uległa – czyli taka, w której godzimy się na coś, co nam nie odpowiada i nie informujemy o tym osobę, z którą rozmawiamy. W sercu czujemy, że chcielibyśmy powiedzieć prawdę, że cos nam się nie podoba, ale z różnych względów tego nie robimy. W rezultacie czujemy się źle.

postawa agresywna – to taka, kiedy nie mówimy o naszych uczuciach i potrzebach wprost, ale wyrażamy je poprzez kąśliwy żart, niedomowienie. Często też krytykujemy innych i udzielamy im rad, o które nie prosili.

postawa asertywna – to taka, kiedy mówimy szczerze o naszych myślach i uczuciach. Jesteśmy w porządku wobec siebie i wobec innych. Dzięki tej postawie uczymy innych, w jaki sposób chcemy być traktowani. Asertywność to umiejętność wypowiadania własnego zdania bez intencji ranienia innych osób.

Uwaga! Asertywności możemy się nauczyć. Może nam w tym pomóc wzór komunikatu asertywnego.

Następnie pokaż uczniom wzór komunikatu asertywnego:

Czuję… (tu podajemy konkretne uczucie), kiedy… (tu podajemy konkretną sytuację). Oczekuję (albo Liczę, Proszę)… (tu podajemy konkretne oczekiwanie).

Teraz pokaż konkretny przykład wykorzystania komunikatu asertywnego w praktyce.

Wyobraź sobie, że Twoja koleżanka bądź kolega nigdy nie pozwala Ci dokończyć odpowiedzi. Ciebie to bardzo irytuje. Aby być w porządku wobec siebie i koleżanki/kolegi, możesz posłużyć się komunikatem asertywnym.

Czuję złość, kiedy wciąż mi przerywasz. Proszę, pozwól mi skończyć swoją myśl.

Pokaż  kolejny przykład:

Wyobraź sobie, że Twoja koleżanka/ Twój kolega zawsze się spóźnia na spotkania z Tobą. Jesteś wściekła. W takie sytuacji też zbuduj komunikat asertywny.

Czuję irytację, kiedy ciągle się spóźniasz. Liczę na to, że będziesz przychodziła punktualnie na nasze spotkania.

Czas na test

Po omówieniu powyższych zagadnień rozdaj każdemu uczniowi TEST ASERTYWNOŚCI. Możesz go pobrać TUTAJ.

Trochę praktyki

Teraz przyszedł czas na praktykę. Pokaż uczniom trzy scenki i zapytaj, w której z nich odnajdują postawę asertywną. Plik do pobrania znajdziesz pod poniższą scenką.

Plik ze scenkami znajdziesz TUTAJ.

Na podsumowanie zajęć poproś  uczniów o przygotowanie sytuacji z życia, w których można wykorzystać komunikat asertywny. Scenki omów z uczniami na forum.

Udanych zajęć. 🙂

IB 


0 komentarzy

Dodaj komentarz

Avatar placeholder

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *