
Chwila refleksji
Święta Bożego narodzenia do magiczny czas nie tylko ze względu na szacunek do religii czy tradycji, ale też ze względu na możliwość refleksji nad sobą i otaczającym światem. To więc dobry moment ku temu, by porozmawiać z uczniami o uważności na drugiego człowieka, o potrzebie relacji z ludźmi, o tempie mijanego życia. Pomaga mi w tym wiersz Tadeusza Kubiaka pt. “Wieczór wigilijny", który sama poznałam, będąc uczennicą. Każdego roku mnie wzrusza i każdego roku jest obecny na moich przedświątecznych lekcjach. Odczytywałam go w klasach gimnazjalnych, a teraz rozmawiam o nim z uczniami szkół podstawowych. Gdy mam dwie lekcje pod rząd proszę, by uczniowie przepisali cały wiersz do zeszytu:
Tadeusz Kubiak
„Wieczór wigilijny”
Biały obrus lśni na stole,
pod obrusem siano.
Płoną świeczki na choince,
co tu przyszła rano.
Na talerzu kluski z makiem,
karp jak księżyc srebrny.
Zasiadają wokół stołu
dziadek z babcią, krewni.
Już się z sobą podzielili
opłatkiem rodzice.
Już złożyli wszyscy wszystkim
moc serdecznych życzeń.
Kidy mama się dzieliła
ze mną tym opłatkiem,
miała w oczach łzy, widziałem,
otarła ukradkiem.
Nie wiem, co też mama chciała
szepnąć mi do ucha:
bym na drzewach nie darł spodni,
pani w szkole słuchał…
Niedojrzałych jabłek nie jadł,
butów też nie brudził…
Nagle słyszę, mama szepce:
– Bądź dobry dla ludzi.
„Bądź dobry dla ludzi…” – czyli jaki?
Po przeczytaniu i przepisaniu wiersza rozmawiam z uczniami na jego temat. Pytam, czego dotyczy i jakie emocje w nich wzbudził. Rozmawiamy o tradycji, o wieczorze wigilijnym, o zwyczajach świątecznych panujących w różnych zakątkach Polski. Następnie odwołuję się do ostatnich słów wiersza. Tutaj proszę, by uczniowie odpowiedzieli na pytanie: Być dobrym dla ludzi, czyli jakim? Proponuję, by odpowiedzi zapisać w formie schematu albo wykorzystać grafikę poniżej:

Co mogę zrobić dla drugiego człowieka?
Kolejnym etapem lekcji jest obejrzenie z uczniami krótkiego filmu. Przedstawia on mężczyznę, który za pomocą aplikacji w smartfonie buduje dla swojej ukochanej wymarzony świat. Film ten jest doskonałym pretekstem do tego, by pomówić z młodymi ludźmi o tym, co jesteśmy w stanie zrobić dla drugiego człowieka.
Najpierw analizujemy film. Uczniowie dostrzegają uczucie łączące dwoje ludzi. Ich zadaniem po omówieniu fabuły jest odpowiedź na pytanie:
Co Ty jesteś w stanie zrobić dla drugiego człowieka?
O ile jest to pytanie ogólne i uczniów czasem ponosi fantazja, o tyle drugie pytanie jest już bardzie precyzyjne:
Co jesteś w stanie zrobić dla drugiego człowieka już dziś?
Najciekawsze odpowiedzi proponuję zapisać na tablicy.
W głąb siebie z kartami Dixit
Ostatnie zadanie związane jest z moimi ulubionymi kartami Dixit. Proszę uczniów, by spośród kart wybrali tę, która kojarzy im się ze świętami. Oczywiście na końcu polecenia widnieje skrótowiec USO, czyli uzasadnij swoją odpowiedź…😉
Mam nadzieję, że każdy z moich uczniów po takiej lekcji poczuje się choć odrobię lepszym człowiekiem.

Udanych zajęć. 🙂
IB
0 Komentarzy