Lektura inaczej (nie tylko na zdalne lekcje)

Utrwalanie treści lektur i wiedzy na temat bohaterów literackich to stałe zajęcie na lekcjach języka polskiego. Mimo że moi uczniowie napiszą egzamin za dwa lata, to cały czas szukam sposobów, by co jakiś czas utrwalać wiadomości na ten temat.

W tym tygodniu zaproponowałam swoim uczniom niestandardowy sposób pracy, który nawet teraz – w czasie zdalnego nauczania – okazał się strzałem w dziesiątkę. Zadanie to wykonywaliśmy indywidualnie, ale świetnie sprawdziłoby się również podczas pracy grupowej..

Gdyby Twój bohater…

Na początku poprosiłam uczniów, by wybrali sobie bohatera literackiego z lektur obowiązkowych, którego naprawdę dobrze znają i by nie mówili (ani nie pisali w konwersacji), kto to taki. Następnie poprosiłam, aby odpowiedzieli pisemnie na pytania, które będę im zadawać. I tutaj pojawiła się trudność: należało odpowiedzieć nie wprost, ale hipotetycznie, czyli znając swojego bohatera (jego styl życia, upodobania, pasje, rodzinę) odpowiedzieć, jak mógłby się zachować czy postąpić w danej sytuacji.  Trzeba było tak zredagować odpowiedzi, by inni mieli szansę domyślić się, o kogo chodzi, ale by informacje nie były oczywiste. Uczniowie odpowiadali od razu na wszystkie pytania. Po skończonej pracy chętni odczytywali swoje odpowiedzi, a pozostali  zgadywali, o kogo chodzi. W pracy w grupie można postawić na grywalizację i dodawać grupom punkt za odgadnięcie nazwy bohatera. Zadanie to okazało się świetnym sposobem powtarzania informacji o postaciach z tekstów literackich, ale też wzbudziło w uczniach czujność merytoryczną. Gdy ktoś odpowiedział na pytanie niezgodne z wiedzą o bohaterze, od razu było to wychwycone. Zdarzały się też sytuacje, że uczniowie musieli argumentować, dlaczego akurat taka odpowiedź pasuje do ich postaci.

Długopisy na start!

Czas pracy jest tu ograniczony. Nie chodzi bowiem o to, by za bardzo “kombinować" i wymyślać niestworzone historie, ale by w szybkim tempie udzielić w miarę precyzyjnych odpowiedzi. Pytania były następujące:

  1. Gdyby Twój bohater miał opowiedzieć komuś historię swojego życia, to komu by ją opowiedział?
  2. Gdyby Twój bohater miał wcielić się w jakąś postać z filmu animowanego, to kim by się stał?
  3. Gdyby Twój bohater mógł wynieść trzy rzeczy z płonącego domu, to co by to było?
  4. Gdyby Twój bohater mógł oswoić jakieś zwierzę, to jakie zwierzę by to było?
  5. Gdyby Twój bohater mógł zapytać o coś swoje zwierzę, to co by to było?
  6. Gdyby Twój bohater miał wystarczającą ilość pieniędzy na życie, to czym by się zajmował hobbystycznie?
  7. Gdyby Twój bohater mógł posiąść jakąś supermoc, to co by to było?
  8. Gdyby Twój bohater mógł zwiedzić jeden wybrany kraj, to gdzie by się udał?
  9. Gdyby Twój bohater mógł zrobić coś szalonego, a później cofnąć czas, to co by to było?
  10. Gdyby Twój bohater mógł wziąć ze sobą w podróż jedną z tych kart, to którą by zabrał i dlaczego?

Na naszej lekcji okazało się, że Mały Książę chciałby posiąść moc bycia niewidzialnym (by choć przez chwile odpocząć od marudzącej róży ;)), a Bilbo opowiedziałby historię swojego życia jakiemuś znanemu pisarzowi, by na jej podstawie stworzył niesamowitą powieść…

Mama nadzieję, że i Wasze zajęcia będą udane. 🙂

IB


0 Komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *