1. „Green book” Petera Farrelly’ego najlepszy z najlepszych!

  1. Film ten,  opowiadający historię cwaniaczka Tony’ego i ekstrawaganckiego pianisty Dona Shirleya, to słodko-gorzka opowieść o realiach życia w latach 60-tych w Stanach Zjednoczonych, ze szczególnym naciskiem na problem rasizmu. Film powstał na kanwie prawdziwych wydarzeń i został doceniony przez Akademię Filmową, która przyznała mu Oskara w kategoriach: najlepszy film, najlepszy aktor drugoplanowy, najlepszy scenariusz oryginalny.


Film jest dostępny w serwisie www.zalukaj.pl

2. Co wziąć dla siebie?

Obraz ten porusza szerokie spectrum motywów, zaczynając od segregacji rasowej, nietolerancji, poczucia niższości, niezrozumienia, poprzez przyjaźń, troskę, walkę o godność i przemianę bohaterów.

3. Od czego zacząć?

Po obejrzeniu filmu proponuję przedstawić uczniom (opowiedzieć lub wydrukować) informacje na temat segregacji rasowej w drugiej połowie lat 60-tych w USA:

„W latach 60-tych XX wieku w Stanach Zjednoczonych obowiązywało prawo, które sankcjonowało segregację rasową na południu kraju. Oznacza to, że Afroamerykanom wyznaczono miejsca, w których mogli jeść, spać, siadać, robić zakupy, a nawet spacerować. W niektórych miastach nie wolno było im przebywać poza domem po zmroku. Mogli być za to aresztowani. W większości stanów nie obowiązywały takie zasady, jednak zgodnie z prawem nie traktowano równo wszystkich obywateli. Pojawiający się w tytule „Green Book” to nazwa całej serii  przewodników dla czarnoskórych kierowców, publikowanych corocznie w okresie od 1936 do 1966 roku. Zawierał on aktualizowane listy miejsc – hoteli, restauracji, sklepów – w których podróżujący samochodem Afroamerykanie mieli prawo się zatrzymywać. Kiedy prawa segregacji rasowej – tak zwane prawa Jima Crowa – weszły w życie, przewodnik stał się nieoceniony; szczególnie na południu Stanów Zjednoczonych. Dzięki niemu afroamerykańscy podróżnicy mogli uniknąć kłopotów, aresztowań, aktów przemocy i prześladowań na tle rasowym. Kiedy w 1964 roku prezydent Lyndon B. Johnson podpisał ustawę o prawach obywatelskich, znoszącą segregacje rasową, „Green Book” przestał być użyteczny”.  (skorzystałam tu z informacji dostępnych na stronie www.kinoatlantic.pl)

Następnie pytamy uczniów, co sądzą na ten temat w kontekście przemiany i zawiązania przyjaźni przez obu – tak różnych – bohaterów?

Kolejnym krokiem jest przypomnienie uczniom pojęcia RASIZMU i KSENOFOBII oraz dyskusja o tym, do czego może doprowadzić tak dalece idąca nietolerancja (można skierować rozmowę w stronę sytuacji bliskiej uczniom lub porozmawiać o szerokiej skali nienawiści w kontekście historycznym).

4. Po co nam relacje?

Następnym etapem zajęć jest rozmowa o relacjach. Jak  wyglądały one między bohaterami na początku filmu, jak w czasie podróży i jak na końcu drogi? Dobrze jest zwrócić uwagę na ewoluowanie tych relacji: od rezerwy, niezrozumienia, obcości, poczucia wyższości z obu stron (np. sceny rozmów w trakcie jazdy, stosunek do jedzenia) i wzajemnego krytykowania się – po poczucie odpowiedzialności, uczenie się siebie nawzajem, obronę drugiego, wspólne jednomyślne decyzje (wyjście z restauracji, zerwanie kontraktu, świadomość konsekwencji finansowych), zobaczenie w drugim człowieku wartościowej istoty.

5. Co się kryje w strofach, czyli analizujemy wiersz

Podsumowaniem rozmowy na temat filmu może być odwołanie się do treści zawartych w poniższym wiersza (znalazłam go w internecie, oto link do strony: http://wiersze.kobieta.pl/wiersze/rasizm-187961 )

Rasizm

Czarny, czy biały, żółty lub czerwony…

Dlaczego muszę słuchać dziś słów
Co przepełnione są łzami
Przychodzą skrycie teraz i tu
I w dół wpędzają czasami

Dlaczego tak przeróżni ludzie
Nie mogą znaleźć spełnienia
Wśród tylu obcych, złych dusz
Innego im pochodzenia

Czemu czerń oczy białego
Razi, nie dając jasności
I co ma kolor wspólnego
Z różnorodnością równości ?

Czym różni się kolor skóry
I czemu któryś jest lepszy
Który jest większy, no który
Wieprz, pośród stu innych wieprzy

… w te same myśli, uczucia wpleciony.

Po odczytaniu wiersza możemy zadać uczniom następujące pytania: O czym mówi podmiot liryczny w tym wierszu? Jakie skrywa emocje? W jaki sposób wiersz nawiązuje do problematyki zawartej w filmie? Co czujesz, czytając ten wiersz?

6. Polemika z Kapuścińskim

Kolejnym pomysłem na realizację tego tematu jest odwołanie się do słów Ryszarda Kapuścińskiego:

Problem rasizmu to problem kultury. Rasistą jest człowiek bezmyślny. Agresywny sekciarz. Cham. Ludziom, którzy uważają się za coś wyższego, niż są i niż na to zasługują, rasizm jest potrzebny jako mechanizm dominacji i samo-wyniesienia. Jako trampolina, która wyrzuci ich w górę. Ciemny poszukuje jeszcze ciemniejszego, by dowieść, że sam nie jest najciemniejszy. Szuka gorszego, ponieważ chce się pokazać lepszym. Musi kimś gardzić, gdyż to daje mu poczucie wyższości, pozwala zapomnieć, że on sam jest marnością”.

Tutaj pytamy uczniów, czy zgadzają się za słowami autora oraz prosimy ich o uzasadnienie swojego stanowiska.

7. Spójrz, opisz, uzasadnij

 

Kolejny pomysł to przekład intersemiotyczny. Pokazujemy uczniom trzy zdjęcia, a następnie prosimy o ich interpretację w nawiązaniu do filmu. Ćwiczymy więc po raz kolejny umiejętność argumentowania.

8. „Żyj rześko” – nie daj się uprzedzeniom!

Na koniec proponuję pokazanie uczniom tego krótkometrażowego filmu. To doskonały moment do tego, aby porozmawiać o tym, w jaki sposób reagować na wrogość, przemoc, nietolerancję. Filmik zaraża optymizmem, z którym warto pozostawić uczniów po zajęciach. 🙂

Powodzenia! 🙂

IB


0 komentarzy

Dodaj komentarz

Avatar placeholder

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *