„Porozumienie bez Przemocy” jest możliwe
W związku z obchodami Międzynarodowego Dnia Języków Obcych postanowiłam przeprowadzić w swoich klasach nietypowe zajęcia, a mianowicie, jak rozmawiać ze sobą językiem żyrafy? Zainspirowała mnie koleżanka – Grażyna Barwinek – która przedstawiła ten temat podczas szkoleniowej etiudy na kursie Trenerzy Power. Pomyślałam, że wykorzystam to zagadnienie, szczególnie, że jest mi bliskie, a dodatkowo jestem po lekturze książki Vesny Lorenc i Joanny Berendt pt. „Alfabet empatii”. Autorki zachęcają (pokazują i uczą), w jaki sposób wprowadzać do swojego codziennego życia założenia „Porozumienia bez Przemocy” Rosenberga.
Wśród uczuć i emocji
Na początku lekcji poprosiłam uczniów, by wymienili uczucia i emocje, które towarzyszą człowiekowi w życiu codziennym. Wnioski z burzy mózgów zapisaliśmy jako chmura wyrazowa w programie www.wordart.com. Podkreśliłam, że do każdego z tych uczuć mamy prawo. Musilmy jednak nauczyć się reagować w sytuacji, kiedy jesteśmy źli i czujemy, że możemy możemy wybuchnąć, ponieważ jest na to sposób; posługiwanie się językiem „żyrafy".
Język szakala i żyrafy – czym jest?
W książce znajdziecie mnóstwo treści na temat empatii, gniewu, radości i wielu innych emocji dopełnionych ćwiczeniami. Jest to więc hybryda teorii z praktyką. Właśnie z tej książki dowiedziałam się wiele o języku szakala i żyrafy. Teraz przyszedł czas, by pochylić się nad tym zagadnieniem razem z uczniami. Zapytałam więc uczniów, czym charakteryzuje się szakal i jakie jego zachowanie przypomną zachowanie ludzi. Wnioski zapisaliśmy w punktach:
– jest chytry i przebiegły,
– wszędzie węszy podstęp;
– nikomu nie ufa;
– często atakuje z ukrycia;
– zawsze chce zwyciężyć
Teraz przyszła kolej na żyrafę:
– ma długą szyję, dlatego widzi więcej i z szerszej perspektywy;
– jest spokojna;
– nie atakuje;
– ma najprawdopodobniej największe serce wśród zwierząt;
Teraz przyszedł moment na to, by uczniowie zrozumieli, że szakal i zyrafa metoaforycznie przedstawiają pewien typ ludzi. Jedni – tak jak szakal – będą agresywni i przebiegli, a inni – jak zyrafa – spokojni, opanowani, życzliwi.
Teraz przyszła pora na to, by uczniowie dowiedzieli się, że możemy się ze sobą porozumiewać za pomocą języka szakala i żyrafy. Najlepiej obrazuje to poniższy filmik
Czym jest asertywność?
Kolejny etap lekcji poświęciłam na omówienie z uczniami pojęcia asertywności. Posłużyłam się tutaj definicją, którą proponuje trenerka i coach – Kamila Rowińska:
Asertywność to umiejętność wypowiadania własnego zdania bez intencji ranienia innych.
Do tego pokazałam schemat komunikatu:
Czuję …. (określenie uczuć lub emocji) , kiedy….(opis sytuacji). Oczekuję, że…. (albo Liczę na to, że…) (podanie rozwiązania)
Np. Czuję złość, kiedy popychasz mnie przy wejściu do klasy. Oczekuję, że następnym razem będziesz czekał na swoją kolej.
W ostatnim etapie lekcji przyszedł czas na zajęcia praktyczne. Uczniowie parami przytaczali trudne sytuacje w klasie, a następnie redagowali do niego komunikat w języku żyrafy.
Czas na refleksję
Ostatni etap lekcji to czas na refleksję. Rozmawialiśmy z uczniami o tym, że w życiu warto być prawdziwym, czyli nie chować się za jakimiś maskami, tylko śmiało dać sobie szanse na odczuwanie wszystkich uczuć i emocji. Dowodem na to jest piękny fragment bajki o „Aksamitnym Króliku” autorstwa Margery Williams (również zawarty w w/w książce), którym warto zakończyć zajęcia.
" – Co to znaczy być prawdziwym? – spytał kiedyś Królik. (…) – Czy to sie dzieje w jednej chwili, jakby cię ktoś nakręcił kluczykiem? Czy pomalutku?
– Prawdziwym nie stajesz się w jednej chwili – odparł Zamszowy Koń – Przemiana trwa długo. Własnie dlatego nie przytrafia sie tym, z którymi trzeba sie delikatnie obchodzić. Prawdziwym stajesz się dopiero wtedy, gdy juz wykochano z ciebie większość sierści, gdy oczy ci wypadają i puszczają szwy, kiedy wyglądasz zupełnie żałośnie. Ale to jest bez znaczenia, bo skoro już jesteś Prawdziwy, to w oczach tego, kto cie kocha, nie możesz być brzydki. Brzydkim moga cię nazwac tylko ci, którzy niczego nie pojmują".
Rozmawiajmy o emocjach
Myślę, że o emocjach i uczuciach warto, a nawet trzeba rozmawiać. Gdy będziemy wiedzieć, że wszystko, co odczuwamy, ma znaczenie, wówczas łatwiej będzie nam zrozumieć nas samych i innych ludzi. Praca z emocjami może odbywać się na lekcjach wychowawczych. Tutaj nieoceniona pomocą sa bajki Elżbiety Zubrzyckiej. Szczególnie polecam książkę pt. „Motylek”. To krótkie opowiadania o oswajaniu straty, tęsknoty i lęków.
Udanych zajęć. 🙂
IB.
4 komentarze
mgr. ewa kraśko · 09/04/2021 o 08:39
ładny arykuł, mądry
Izabella Bartol · 13/04/2021 o 08:52
Dziękuję bardzo. 🙂
Ilona Wilczewska · 09/04/2021 o 08:41
świetne artykuły edukacyjne, dzieciaki zachwycone prezentacjami. Pozdrawiam Ilona.
Izabella Bartol · 13/04/2021 o 08:51
Pani Ilono, dziękuję bardzo. 🙂