Postaw na niejednoznaczność

Są takie tematy, do których realizacji podręcznik nie jest mi potrzebny. Tak było w przypadku, kiedy chciałam sprawdzić, czy po pewnym czasie moi uczniowie pamiętają zagadnienia z gramatyki. Dokładnie chodziło mi o rodzaje wypowiedzeń oraz – oczywiście o zastosowanie tej wiedzy w praktyce. Typowe ćwiczenia gramatyczne z pewnością byłoby dla moich uczniów nudne, więc po raz kolejny postanowiłam „wziąć ich podstępem”. Do realizacji celów lekcji wykorzystałam film krótkometrażowy pt. „Alik Short Film". Film ten jest o tyle wdzięczny, że podejmuje tak wiele tematów, więc sposób wykorzystania go zależy tylko od pomysłowości nauczyciela.

Na początku poprosiłam uczniów, by w skupieniu obejrzeli film:

Po obejrzeniu filmu, który wzbudził w uczniach rozmaite uczucia (od uśmiechu po wzruszenie) poprosiłam, by chętni uczniowie opowiedzieli, o czym opowiada film i co o nim sądzą. Po kilku zdaniach refleksji poprosiłam, by w parach przygotowali ramowy plan wydarzeń.  (Tym oto sposobem uczniowie przypomnieli sobie, co to jest równoważnik zdania)

Świat Alika i jego taty

Po sprawdzeniu planu wydarzeń zajęliśmy się światem przedstawionym bohaterów. W tabieli wypisaliśmy wszystko, co uczniowie wiedzą o Aliku i jego tacie, a następnie okreslilismy czas i miejsce wydarzeń.

Kreatywność, czyli co?

Kolejny punkt naszych działań dotyczył porozmawiania na temat tego, czym jest kreatywność w odniesieniu do filmu i życia codziennego. Tutaj pierwszym zadaniem było napisanie przez uczniów w kreatywny – ich zdaniem – sposób słowa „kreatywność".

Następnie uczniowie musieli własnymi słowami napisać, czym  – ich zdaniem – jest kreatywność, a następnie przygotować informację, co mogą zrobić już dziś, by byc kreatywni.

„Przemycamy" gramatykę

Film ten jest doskonałym materiałem do tego, by pomówić o:

  • kreatywności
  • rutynie dnia codziennego
  • relacjach i uczuciach
  • marzeniach i pasjach

Poza tym jest tez światnś okazją, by „przemycić" na lekcje tak nielubiane przez uczniów treści gramatyczne. Postanowiłam więc utrwalić z uczniami rodzaje wypowiedzeń. Na poczatku przypomnielismy, czym jest wypowiedzenie, co musi zawierać zdanie; jakie sa rodzaje zdań itd., a potem przeszlismy do pracy praktycznej. Na postawie filmu uczniowie musieli zbudować wszystkie rodzaje zdań, biorąc pod uwage dowolne sceny z „Alika". W taki oto sposób powstały całkowicie rózne wypowiedzenia:

  • zdanie pojedyncze nierozwinięte;
  • zdanie pojedyncze rozwinięte;
  • zdanie złożone
  • zdanie wilokrotnie złożone
  • równoważnik zdania

Wisienką na torcie okazała się praca przy redagowaniu dialogu do jednej ze scen filmu, którą włączałam uczniom kilkukrotnie. W związku z tym, że w filmie nie ma rozmów, uczniowie nie tylko wymyślili ciekawe dialogi, ale przede wszystkim utrwalili formę ich zapisu, co z pewnościa przyda się przy redagowaniu opowiadania.

Zamiast podręcznika

W ten oto sposób jednym filmem zrealizowałam treści z podstawy programowej, a nawet więcej – przekonałam się, że moi uczniowie to wrażliwi młodzi ludzie, którzy są bystrymi obserwatorami świata. I to wszystko bez podręcznika. 😉

Udanych zajęć. 🙂

IB


0 komentarzy

Dodaj komentarz

Avatar placeholder

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *