Postaw na niejednoznaczność
Są takie tematy, do których realizacji podręcznik nie jest mi potrzebny. Tak było w przypadku, kiedy chciałam sprawdzić, czy po pewnym czasie moi uczniowie pamiętają zagadnienia z gramatyki. Dokładnie chodziło mi o rodzaje wypowiedzeń oraz – oczywiście o zastosowanie tej wiedzy w praktyce. Typowe ćwiczenia gramatyczne z pewnością byłoby dla moich uczniów nudne, więc po raz kolejny postanowiłam „wziąć ich podstępem”. Do realizacji celów lekcji wykorzystałam film krótkometrażowy pt. „Alik Short Film". Film ten jest o tyle wdzięczny, że podejmuje tak wiele tematów, więc sposób wykorzystania go zależy tylko od pomysłowości nauczyciela.
Na początku poprosiłam uczniów, by w skupieniu obejrzeli film:
Po obejrzeniu filmu, który wzbudził w uczniach rozmaite uczucia (od uśmiechu po wzruszenie) poprosiłam, by chętni uczniowie opowiedzieli, o czym opowiada film i co o nim sądzą. Po kilku zdaniach refleksji poprosiłam, by w parach przygotowali ramowy plan wydarzeń. (Tym oto sposobem uczniowie przypomnieli sobie, co to jest równoważnik zdania)
Świat Alika i jego taty
Po sprawdzeniu planu wydarzeń zajęliśmy się światem przedstawionym bohaterów. W tabieli wypisaliśmy wszystko, co uczniowie wiedzą o Aliku i jego tacie, a następnie okreslilismy czas i miejsce wydarzeń.
Kreatywność, czyli co?
Kolejny punkt naszych działań dotyczył porozmawiania na temat tego, czym jest kreatywność w odniesieniu do filmu i życia codziennego. Tutaj pierwszym zadaniem było napisanie przez uczniów w kreatywny – ich zdaniem – sposób słowa „kreatywność".
Następnie uczniowie musieli własnymi słowami napisać, czym – ich zdaniem – jest kreatywność, a następnie przygotować informację, co mogą zrobić już dziś, by byc kreatywni.
„Przemycamy" gramatykę
Film ten jest doskonałym materiałem do tego, by pomówić o:
- kreatywności
- rutynie dnia codziennego
- relacjach i uczuciach
- marzeniach i pasjach
Poza tym jest tez światnś okazją, by „przemycić" na lekcje tak nielubiane przez uczniów treści gramatyczne. Postanowiłam więc utrwalić z uczniami rodzaje wypowiedzeń. Na poczatku przypomnielismy, czym jest wypowiedzenie, co musi zawierać zdanie; jakie sa rodzaje zdań itd., a potem przeszlismy do pracy praktycznej. Na postawie filmu uczniowie musieli zbudować wszystkie rodzaje zdań, biorąc pod uwage dowolne sceny z „Alika". W taki oto sposób powstały całkowicie rózne wypowiedzenia:
- zdanie pojedyncze nierozwinięte;
- zdanie pojedyncze rozwinięte;
- zdanie złożone
- zdanie wilokrotnie złożone
- równoważnik zdania
Wisienką na torcie okazała się praca przy redagowaniu dialogu do jednej ze scen filmu, którą włączałam uczniom kilkukrotnie. W związku z tym, że w filmie nie ma rozmów, uczniowie nie tylko wymyślili ciekawe dialogi, ale przede wszystkim utrwalili formę ich zapisu, co z pewnościa przyda się przy redagowaniu opowiadania.
Zamiast podręcznika
W ten oto sposób jednym filmem zrealizowałam treści z podstawy programowej, a nawet więcej – przekonałam się, że moi uczniowie to wrażliwi młodzi ludzie, którzy są bystrymi obserwatorami świata. I to wszystko bez podręcznika. 😉
Udanych zajęć. 🙂
IB
0 komentarzy