W dzisiejszych czasach zdrowie psychiczne młodych ludzi nie jest w najlepszym stanie, dlatego proponuję Wam cykl lekcji na temat zaburzeń psychicznych, które oparte są o dwa filmy (pełno- i krótkometrażowy) oraz gotowe slajdy do wykorzystania na lekcjach. To kolejny trudny temat, o którym należy rozmawiać.

1. Oskar dla Angeliny

„Przerwana lekcja muzyki” (1999) to film przedstawiający historię 17-letniej Suzanne Kaysen (Winona Ryder) –  zagubionej dziewczyny, która po próbie samobójczej została umieszczona przez rodziców w zakładzie psychiatrycznym. Tam zaprzyjaźnia się z niezrównoważoną i niepoddającą się żadnym zasadom Lisą (Angelina Jolie). Dzięki tej znajomości i splocie wielu nieprzewidzianych zdarzeniach młoda bohaterka dociera do wnętrza własnej osobowości i odnajduje swoje prawdziwe „ja”.

Reżyserem tego filmu jest James Malgond, który w rolach głównych obsadził  Winonę Ryder i Angelinę Jolie.  Stworzyły one w tej produkcji znakomity duet, który momentami mroził krew w żyłach. Za rolę Lisy Angelina Jolie otrzymała między innymi statuetkę Oscara i Złotego Globu.

2. Dla kogo?

Film jest przeznaczony dla uczniów starszych, którzy weszli już w okres dojrzewania, a także dla  wszystkich, którzy borykają się z zaburzeniami psychicznymi lub chcą o nich wiedziec więcej.

3. O czym opowiada?

„Przerwana lekcja muzyki” opowiada historię 17-letniej Suzanne, która nie potrafi odnaleźć się w otaczającym ją świecie.  Problemy emocjonalne doprowadzają ją do próby samobójczej, a w konsekwencji – do pobytu w zakładzie psychiatrycznym. Młoda dziewczyna przekonuje się, że szpitalna rzeczywistość to świat rządzący się swoimi prawami świat. W szpitalu kwitnie  handel valium, dochodzi do ucieczek, a personel często przymyka oko na uchybienia i odstępstwa od regulaminu. W placówce Suzanne spotyka szereg barwnych postaci, które mają ogromny wpływ na jej życie i zdrowie.

4. Motywy

Film podejmuje wiele motywów, ale jednym z najważniejszych jest problem zdrowia psychicznego młodych ludzi, samotność, nieradzenie sobie z życie, niezdolność do samodecydowania oraz uleganie namowom innym. Z młodzieżą warto więc podjąć temat zaburzeń psychicznych, które w Polsce bardzo często dotykają młodych ludzi. Szczególną uwagę należy poświęcić depresji. Szacuje się, że prawie 24 procent dzieci i młodzieży doświadczy przynajmniej jednego znaczącego epizodu depresyjnego zanim osiągnie 18. rok życia.

5. Gdzie go znaleźć

Film jest dostępny na stronie www.cda.pl. Kliknijcie w poniższy link.

„Przerwana lekcja muzyki”

6. A może audiobook?

Warto dodać, że film powstał na podstawie powieści autobiograficznej o tym samym tytule. Możecie ją odsłuchać, rejestrując się na poniższej stronie:

„Przerwana lekcja muzyki” – audiobook

7. Moje lekcje: pytania po projekcji

Jako że film ten obejrzałam i przepracowałam z uczniami III klasy gimnazjum, przedstawiam Wam moje propozycje na przeprowadzenie zajęć. Na początek pytania dla uczniów po obejrzeniu projekcji:

jakie uczucia wzbudził  w Tobie ten film?

– co sądzisz o zachowaniu Suzanny?

– jakimi uczuciami dażysz Lisę?

– czy Suzanna rzeczywiście była chora psychicznie?

– co podobało Ci sią najbardziej w tym filmie?

– co Ci się nie podobało?

8. Porozmawiajmy o depresji

Myślę, że omawiając ten film, warto skupić się na tematyce związanej ze zdrowiem psychicznym młodych ludzi. Oto kilka slajdów, które możecie wykorzystać:

9. Krótki metraż

Planując swoje zajęcia możecie też wykorzystać film krótkometrażowy, który będzie kolejnym impulsem do rozmowy o złym stanie zdrowia psychicznego. A nuż okaże się, że dzięki takim zajęciom uda Wam się komuś pomóc?

IB


0 komentarzy

Dodaj komentarz

Avatar placeholder

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *