W dzisiejszych czasach zdrowie psychiczne młodych ludzi nie jest w najlepszym stanie, dlatego proponuję Wam cykl lekcji na temat zaburzeń psychicznych, które oparte są o dwa filmy (pełno- i krótkometrażowy) oraz gotowe slajdy do wykorzystania na lekcjach. To kolejny trudny temat, o którym należy rozmawiać.
1. Oskar dla Angeliny
„Przerwana lekcja muzyki” (1999) to film przedstawiający historię 17-letniej Suzanne Kaysen (Winona Ryder) – zagubionej dziewczyny, która po próbie samobójczej została umieszczona przez rodziców w zakładzie psychiatrycznym. Tam zaprzyjaźnia się z niezrównoważoną i niepoddającą się żadnym zasadom Lisą (Angelina Jolie). Dzięki tej znajomości i splocie wielu nieprzewidzianych zdarzeniach młoda bohaterka dociera do wnętrza własnej osobowości i odnajduje swoje prawdziwe „ja”.
Reżyserem tego filmu jest James Malgond, który w rolach głównych obsadził Winonę Ryder i Angelinę Jolie. Stworzyły one w tej produkcji znakomity duet, który momentami mroził krew w żyłach. Za rolę Lisy Angelina Jolie otrzymała między innymi statuetkę Oscara i Złotego Globu.
2. Dla kogo?
Film jest przeznaczony dla uczniów starszych, którzy weszli już w okres dojrzewania, a także dla wszystkich, którzy borykają się z zaburzeniami psychicznymi lub chcą o nich wiedziec więcej.
3. O czym opowiada?
„Przerwana lekcja muzyki” opowiada historię 17-letniej Suzanne, która nie potrafi odnaleźć się w otaczającym ją świecie. Problemy emocjonalne doprowadzają ją do próby samobójczej, a w konsekwencji – do pobytu w zakładzie psychiatrycznym. Młoda dziewczyna przekonuje się, że szpitalna rzeczywistość to świat rządzący się swoimi prawami świat. W szpitalu kwitnie handel valium, dochodzi do ucieczek, a personel często przymyka oko na uchybienia i odstępstwa od regulaminu. W placówce Suzanne spotyka szereg barwnych postaci, które mają ogromny wpływ na jej życie i zdrowie.
4. Motywy
Film podejmuje wiele motywów, ale jednym z najważniejszych jest problem zdrowia psychicznego młodych ludzi, samotność, nieradzenie sobie z życie, niezdolność do samodecydowania oraz uleganie namowom innym. Z młodzieżą warto więc podjąć temat zaburzeń psychicznych, które w Polsce bardzo często dotykają młodych ludzi. Szczególną uwagę należy poświęcić depresji. Szacuje się, że prawie 24 procent dzieci i młodzieży doświadczy przynajmniej jednego znaczącego epizodu depresyjnego zanim osiągnie 18. rok życia.
5. Gdzie go znaleźć
Film jest dostępny na stronie www.cda.pl. Kliknijcie w poniższy link.
6. A może audiobook?
Warto dodać, że film powstał na podstawie powieści autobiograficznej o tym samym tytule. Możecie ją odsłuchać, rejestrując się na poniższej stronie:
„Przerwana lekcja muzyki” – audiobook
7. Moje lekcje: pytania po projekcji
Jako że film ten obejrzałam i przepracowałam z uczniami III klasy gimnazjum, przedstawiam Wam moje propozycje na przeprowadzenie zajęć. Na początek pytania dla uczniów po obejrzeniu projekcji:
– jakie uczucia wzbudził w Tobie ten film?
– co sądzisz o zachowaniu Suzanny?
– jakimi uczuciami dażysz Lisę?
– czy Suzanna rzeczywiście była chora psychicznie?
– co podobało Ci sią najbardziej w tym filmie?
– co Ci się nie podobało?
8. Porozmawiajmy o depresji
Myślę, że omawiając ten film, warto skupić się na tematyce związanej ze zdrowiem psychicznym młodych ludzi. Oto kilka slajdów, które możecie wykorzystać:
9. Krótki metraż
Planując swoje zajęcia możecie też wykorzystać film krótkometrażowy, który będzie kolejnym impulsem do rozmowy o złym stanie zdrowia psychicznego. A nuż okaże się, że dzięki takim zajęciom uda Wam się komuś pomóc?
IB
0 komentarzy