Zacznijmy od filmu

Jak wiecie, jestem zwolenniczką wykorzystywania filmu w edukacji. Aby urozmaicić lekcje na temat ballady Mickiewicza, zachęcam Was do sięgnięcia po film krótkometrażowy sióstr Bui. Film jest utrzymany w charakterze  romantycznego thrillera. Świat rzeczywisty przeplata się w nim ze światem baśniowym, nasyconym magią, tajemniczością, niejednoznacznością przyrody. Wśród mgieł i ulotnych spojrzeń kochanków rozgrywa się ich dramat. Na uwagę zasługują bogate, ręcznie robione kostiumy, bajkowa scenografia oraz podwodne zdjęcia. Reżyserki filmu urodziły się we Francji, ale na stałe mieszkają w Polsce. Są zafascynowane poezją Mickiewicza, więc stąd ekranizacja tej ballady. W rolę Młodzieńca wcielił się Mikołaj Rozbicki, któremu partnerują debiutantki: Patrycja Gacka i Paulina Szpakowska.

Film możesz obejrzeć, klikając TUTAJ. 

Musisz jednak wykupić sobie do niego dostęp.

Wykorzystaj makking offy

Ciekawym pomysłem jest też obejrzenie making offu filmu, który jest dostępny na kanale You Tube:

Może on być ciekawym punktem wyjścia do rozmowy nie tylko na tematy związane z interpretacją ballady, ale przede wszystkim na temat funkcji języka filmu. Warto zacząć od kwestii powstania scenariusza filmowego, by w konsekwencji przejść do tworzenia ujęć. Zajęcia mogą przybrać wymiar czysto praktyczny. Na pierwszej lekcji warto zapoznać uczniów z informacjami na temat planów filmowych na podstawie dostępnych w filmie scen, a na następnej poprosić młodych ludzi, by sami przygotowali serię zdjęć za pomocą swojego smartfona. Korelacja wiedzy i umiejętności w kontekście filmu, który powstał całkiem niedawno, z pewnością zainteresuje uczniów i – być może – zainspiruje do podjęcia kolejnych działań.

A może narzędzia design thinking?

Po omówieniu tekstu i zestawieniu go z filmem oraz making offem, warto wykorzystać narzędzie metody „design thinking” do realizacji dalszych działań. Zaproponowałam swoim uczniom wymyślenie przepisu na spełnioną miłość w oparciu o dramatyczne doświadczenia bohaterki. Została ona przecież oszukana, w wyniku czego dopuściła się zbrodni. Pytanie kluczowe brzmiało: Co zrobić, by oszukana dziewczyna uwierzyła w prawdziwą miłość? Tutaj przydał się  arkusz persony. Na jego podstawie uczniowie stworzyli profil użytkownika, uwzględniając jak najwięcej szczegółów. Arkusz ten pozwolił scharakteryzować bohaterkę oraz utrwalić treść ballady.

Sample Text

Jeśli chcesz wykorzystać kartę na swoich zajęciach, kliknij w poniższy plik:

Świtezianka – karta pracy

“Świtezianka" współcześnie

Ostatnim etapem zajęć było przygotowanie w formie malarskiej (kolażu, grafiki, rysunku, szkicu) współczesnej wersji ballady.  Uczniowie na podstawie karty persony umieścili bohaterów we współczesnej scenerii oraz wymierzyli Strzelcowi karę odpowiadającą współczesnym realiom…

Jeden z obrazów zdobi nawet ścianę rodzinnego domu uczennicy.

Takim oto sposobem udało nam się sprawić, że Mickiewiczowska ballada porwała uczniów (i niektórych rodziców) ;).

Udanych zajęć.:)

IB


2 Komentarze

Asia · 18 listopada 2020 o 20:20

Zdobi, zdobi i jest jedną z moich ulubionych ozdób w naszym domu 😉

    Izabella Bartol · 23 listopada 2020 o 14:28

    Asiu, wcale mnie to nie dziwi. 😉

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *