Metaforo, pokaż się!

Metafora jest jednym ze środków stylistycznych i tak właśnie się uczniom kojarzy. To znaczy wydaje im się, że o metaforze można rozmawiać tylko w kontekście poezji, kiedy na lekcjach omawia się wiersz i tropi środki poetyckie. Nic bardziej mylnego! Przenośnia jest bowiem wszędzie! Oznacza to, że mamy z nią do czynienia w życiu codziennym, pojawia się w mowie potocznej, w dziedzinach nauki takich jak: psychologia, komunikacja, czy nawet fizyka. Aby udowodnić to moim uczniom, przygotowałam dla nich cykl zadań, które mają ich oswoić z metaforą i udowodnić, że w poezji kryje się magia słów i znaczeń.

Śladami slajdów

Poniżej zostawiam Ci prezentację, w której umieszczone są zadania. Sam/a możesz zdecydować, co chcesz pokazać swoim uczniom. Możesz realizować ćwiczenia po kolei lub wybrać te, które przypadną do gustu Twoim uczniom.

O co chodzi?

Zad. 1. „Daj głos"

Chodzi w nim o to, abyś włączył/a swoim uczniom fragment filmu, teledysku, reklamy lub przedstawienia teatralnego, w którym będą mogli wsłuchać się w głosy rozmówców. Dobrze więc, aby był to film polski, podczas którego słychać różne barwy głosów. Ja wykorzystałam film „Tarapaty2", o którym szerzej piszę tutaj:

„Tarapaty2" – scenariusz filmu

Poproś uczniów, by nazwali głosy, które słyszą, a następnie poproś, by określili te głosy za pomocą przenośni. Jeśli ćwiczenie okaże się za trudne, pokaż uczniom metafory umieszczone na slajdzie. Na koniec pokaż im ciekawostkę na temat dźwięku (też znajdziesz ją na slajdzie).

zad 2. Metaforo, czy jeszcze żyjesz?

W tym zadaniu chodzi o to, abyś pokazał/a swoim uczniom różnice pomiędzy metaforą żywą a martwą oraz przenośnie pojawiające się w życiu codziennym (np. w postaci memów), czy też w psychologii. Wszystkie potrzebne materiały znajdziesz na slajdzie. Następnie poproś uczniów, by wskazali przykłady metafor w życiu codziennym lub dziedzinach nauki.

zad. 3. Przypowieści, filmy, powiastki…

Tutaj (w ikonce góry) znajdziesz przypowieść o słoniu. Warto ją przeczytać uczniom, ponieważ ma znaczenie oczywiście metaforyczne. To opowieść o tym, że na wiele spraw w naszym życiu patrzymy subiektywnie oraz o tym, że świat, a w nim i my – ludzie, jesteśmy różnorodni.

zad. 4. Poezja inaczej…

Tutaj zbliżamy się do naszego polonistycznego celu, czyli pokazujemy uczniom, że poezja (a niej i metafora) znajduje się również w utworach muzycznych, np. hip-hopowych. Aby przekaz był czytelny, zestawiłam wiersz Haliny Poświatowskiej „Bez Ciebie" z piosenką rapera Eldo pt. „Halina Poświatowska". Twórca oddaje tym hołd poetce, posługując się przy tym przepięknymi metaforami. Warto więc przesłuchać z uczniami tę piosenkę, a później… no cóż… zanurkować w gąszczu metafor obydwóch twórców. Myślę, że Poświatowska byłaby z nas dumna. 😉

 

Myślisz, że Twoi uczniowie polubią metaforę? 😉

Udanych zajęć.

IB


0 komentarzy

Dodaj komentarz

Avatar placeholder

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *